Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Erken İslam Sanatı | SAN 102 | 2 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELA TAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ELA TAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Erken dönem İslam toplumlarında sanatın gelişimi, çevre kültürlerle etkileşimi ve mimari oluşumda rol oynayan dini siyasi ve toplumsal etmenlerin kavratılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Erken dönem İslam sanatında yapı türleri, cami mimarisinin gelişimi, plan tipleri, malzeme ve teknik özellikler, diğer dini mimari örnekleri, sivil yapılar, mimariye bağlı süsleme sanatları, İslam sanatının gelişiminde etkileşimler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnancın sanat eserlerine etkisini tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
2 | Konu ile iligli araştırmaları ve kaynakları bilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Sanat ve sanatçı sorunsalını irdeler | Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
4 | Erken dönem İslam mimarisini komşu kültürlerinkiyle karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Coğrafi, kültürel ve siyasi etkileri değerlendirir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Grup Çalışması, Benzetim, | Sınav, Ödev, |
6 | Dini ve sivil mimari örnekleri tasvir eder | Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması, Benzetim, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Kapsamı, Sınırları ve Kaynaklar | |
2 | İslamiyet'in Doğuşu ve Peygamber Dönemi | |
3 | Dört Halife Dönemi ve İlk İslam Şehirleri | |
4 | İslam Sanatının Oluşumu ve Etki Eden Faktörler | |
5 | Emevi Devri - Tarih ve Coğrafya | |
6 | Emevi Devri Dini Yapıları | |
7 | Emevi Devri Profan Yapıları | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Abbasi Devri - Tarih ve Coğrafya | |
10 | Abbasi Devri Şehircilik Anlayışı | |
11 | Abbasi Devri Dini Yapıları | |
12 | Abbasi Devri Profan Yapıları | |
13 | Genel Değerlendirme | |
14 | Final |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dersin hocası tarafından verilecektir |
Ders Kaynakları | Ettinghausen, R.- Grabar, O. (1994), The Art and Architecture of Islam 650-1250, London . |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
0 | Erken İslam Sanatı | 1. Hafta | 0 MB |
0 | Erken İslam Sanatı | 2. Hafta | 0 MB |
0 | Erken İslam Sanatı | 3. Hafta | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip,bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | ||||||
4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formule eder ve çözer | X | |||||
5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | ||||||
7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | ||||||
9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | X | |||||
10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |