Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dünyasında Yenileşme Hareketleri TAR 368 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Türk Dünyasında meydana gelen yenileşme hareketlerini öğrenme
Dersin İçeriği Türk Dünyasında ortaya çıkan yenileşme hareketlerinin ortaya çıkış süreci, hazırlayan koşullar, önemli liderleri, yenileşme alanları, etkilendikleri evren.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yenileşme öncesi Türk dünyasının kültürel durumunu değerlendirir. Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, Sınav, Ödev,
2 Yenileşmeyi hazırlayan sebepleri kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Yenileşme liderlerini ve faaliyetlerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
4 Türk dünyasında yenileşme hareketlerinin karakterini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Yenileşme taraftarlarının başta Osmanlı devleti olmak üzere etkilendikleri dünyayı tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Tanımı. Kapsamı , Kaynakları ve İşleme Sistemi
2 Yenileşme Öncesi Tür Dünyasında Eğitim, Sosyal Hayat ve Kültürel Ortam
3 Rus İstilası ve Türk Dünyası
4 Yenileşmenin İlk adımları
5 Kadimizm ve İlkeleri
6 İsmail Gaspıralı Fikirleri ve İdealleri
7 İsmail Gaspıralının Faaliyetleri
8 Kırım ve Tataristanda Yenileşme Hareketleri
9 ARASINAV
10 Türkistanda Ceditçilik, Azerbaycanda Ceditçilik
11 Ceditçilik ve Osmanlı Devleti
12 Ceditçilik ve Avrupa
13 Ceditçi Önderlerin Çalışmalarından Seçme Metinler
14 Sovyet Sistemi ve Ceditçilik
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. A. Ahat Andican, Cedidizmden bağımsızlığa hariçte Türkistan mücadelesi, İstanbul: Emre Yayınları, 2003.
2. İdil - Ural Türklerinde XIX. yyın başlarında eğitimde yenileşme hareketleri. / Ahmet Kolbaşı. --1989.
3. Rusya Türkleri arasındaki yenileşme hareketinin öncülerinden Rızaeddin Fahreddin : (1858-1936). / İsmail Türkoğlu. -- İstanbul : Ötüken Neşriyat, 2000.
4. Türk dünyasında dini yenileşme (1850-1917). / İbrahim Maraş. -- İstanbul : Ötüken Yayınları, 2002.
5. Kadimle cedit arasında Musa Carullah : hayatı eserleri fikirleri. / Ahmet Kanlıdere. -- İstanbul : Dergah Yayınları, 2005.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5