Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kartoğrafya COG 105 1 2 + 1 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. YUNUS EMRE MUTLU
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. YUNUS EMRE MUTLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Kartografyanın önemini ve tarihsel gelişimini öğrenmek. Haritanın oluşturulmasından çoğaltılmasına kadar kartografik tüm aşamalar (harita yapım tekniği) ve haritanın kullanımı için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak.Haritalardan verimli bir şekilde faydalanabilmek amacıyla, haritalar üzerinde çeşitli yöntem ve teknikleri uygulayabilme becerisini kazandırmak.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar ve tanımlar, Dünya ve Türk haritacılığı, Koordinat sistemleri, Gerçek projeksiyonlar (Normal, eğik, transversal, teğet ve kesen; düzlem, konik ve silindirik projeksiyonlar), Gerçek olmayan projeksiyonlar, Geodezik projeksiyonların genel özellikleri, Harita yapım aşamaları, Genelleştirme, Arazi şekillerinin (topografik yapının) haritada gösterimi, Haritaların kullanımı, Haritaların çoğaltımı.Harita çizim elemanları, harita üzerinde uzunluk, alan, eğim hesapları, Harita hazırlama esasları, topografik profil analizleri, yükselti profili, eğim, yamaç analizleri gibi uygulama konuları ile grafik çeşitleri ve çizim esasları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dünya ve Türk haritacılık tarihini bilir Anlatım, Sınav,
2 Yerküre ve koordinatlar sistemini açıklar Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Proje / Tasarım,
3 Amaca uygun harita projeksiyonu seçer Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Ödev, Performans Görevi,
4 Kartografik gösterim tekniklerinin uygular Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Proje / Tasarım,
5 Üçüncü boyutun haritada gösterimi uygular Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Proje / Tasarım,
6 Harita çoğaltım tekniklerini uygular Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Proje / Tasarım,
7 Farklı alanlarda harita kullanımı karşılaştırır Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Ödev, Performans Görevi,
8 Standartlar ve Kalite bilincine ulaşır Proje Temelli Öğrenme , Performans Görevi,
9 Haritalar üzerinde alan, uzunluk, hacim ve eğim değerlerini hesap eder Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
10 Haritalar üzerinde kesit, profil ve blok diyagramlar çıkarır Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
11 Haritaları topografik olarakyorumlar Benzetim, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
12 Jeolojik ve Jeomorfolojik haritalar tasarlar Benzetim, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
13 Çeşitli konularda dağılış haritaları hazırlar Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
14 Değişik amaçlar için grafik ve diyagramlar hazırlar Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dünyada ve Türkiyede haritacılığın gelişimi.Projeksiyonlar
2 Gerçek projeksiyonlar;1-Düzlem projeksiyonlar 2-Konik projeksiyonlar
3 3-Silindirik projeksiyonlar.Geodezik projeksiyonların genel özellikleri
4 Harita yapım aşamaları.Genelleştirme
5 Arazi şekillerinin (topografik yapının) haritada gösterimi.Yükseklik eğrileri (eşdeğer çizgisi )
6 Haritaların kullanımı.Haritaların çoğaltılması
7 Harita çizim malzeme ve aletlerinin tanıtımı. Haritaları büyütme ve küçültme teknikleri.
8 Harita üzerinde alan ve uzaklık ölçümleri.
9 Reliefin gösteriliş yöntemleri.Relief analizleri
10 Yükselti analizleri
11 Profil analizleri.Eğim ve yamaç analizleri
12 Blokdiagramlar.Arazi taslakları
13 Jeomorfoloji haritaları özellikleri ve çeşitleri
14 Jeoloji haritaları ve kesitleri.Grafik ve diyagram çeşitleri
Kaynaklar
Ders Notu

BİLGİN, Turgut,1983: Genel Kartoğrafya-I. Bakış Yayınları, İSTANBUL.

BİLGİN, Turgut,1984: Genel Kartoğrafya -II. Bakış Yayınları, İSTANBUL

Ders Kaynakları

2)Ali YİĞİT, Coğrafyacılar İçin Temel Harita Bilgileri, Fotokopi ile coğaltılmış Ders Notları (85 sayfa) Adapazarı-2007
3)BİLGİN, Turgut,1984: Genel Kartoğrafya -II. Bakış Yayınları, İSTANBUL
4)DOĞAN E. O. ÖZTAN, M.G. ÖZGEN, 1995: Harita Bilgisi, İ.Ü. Dnz. ve Coğr. Enst. Yay. No: 11, İstanbul
5)FIALA, F,1976: Matematiksel Kartoğrafya. İTÜ yay. No:1072, İST.
6)HAKE, G. & GRÜNREİCH, D. 1994: Kartographie, Walter de Gruyter, BERLİN
7)IMHOF, Eduard,1950: Gelände und Karte. Eugen Rentsch Verlag. ZURICH.
8)IMHOF, Eduard,1965: Kartographische Geländedarstellung. Walter de Gruyter & Co. BERLİN.
9)KOÇAK, Erdal,1984: Harita Projeksiyonları. Kdz. Üniv. Yay. No:24, TRABZON.
10)KOÇAK, Erdal,1985: Kartoğrafya. (2.Baskı) Kdz. Üniv. Yay. No:31, TRABZON.
11)MERKEL, H,1973: Harita Projeksiyonları Bilgisi İTÜ yay. No:952, İST.
12)MERSİNOĞLU, Sahavet,1973: Yerbilimleri Kartografyası MTA yay. Eğitim serisi No:12, ANKARA.
13)ORCAN, Salih,1981: Genel Kartoğrafya Harita Genel Müd. Yay. ANKARA.
14)ÖZGEN, M.Gündoğdu,1974: Kartografyaya Giriş. İTÜ yay. Sayı:1003, İSTANBUL.
15)PEARSON, F.,1990: Map Projections; Theory and Applications, CRC Press Inc. Boca Raton, FLORIDA.
16)RAISZ, Erwin,1948: General Cartography. McGraw-Hill Book Company NEW YORK
17)RAISZ, Erwin,1962: Principles of Cartography. McGraw-Hill Book Company NEW YORK
18)ROBINSON, Arthur H. Randall D. Sale, Joel L. Morrison, & Phillip C. Muehrcke,1984: Elements of Cartography. 5th Ed. John Wiley & Sons. Inc. LONDON.
19)UÇAR, D. İPBÜKER, C. BİLDİRİCİ, İ.Ö. 2004, Matematiksel Kartografya. Atlas yay. İSTANBUL.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. X
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir.
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. X
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir. X
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
1. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6