Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bölge Kavramı ve Teorileri COG 208 4 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT
Dersi Verenler Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ, Doç.Dr. FATİH ARICİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Coğrafyanın asli ögesi olan bölge kavramının tüm ayrıntıları ile açıklanması ve farklı görüş açılarına göre bölge kavramının irdelenmesi ve bölge ile ilgili teorilerin kavratılması.
Dersin İçeriği Bölge kavramı, bölge ayırımın esasları, bölge ayrımında kullanılan kriterler, bölge çeşitlerinin açıklanması ve bölgenin uygulamada nasıl fayadalanıldığı konularını içerir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bölgenin belirlenmesi, sınırlarının belirlenmesini açıklar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Bölgenin konuya, ölçüte, ölçeğe ve zamana göre değişkenliğini tartışır Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Portfolyo,
3 Bölge araştırmalarında kullanılan yöntemleri karşılaştırır Tartışma, Benzetim, Ödev, Proje / Tasarım,
4 Bölge araştırmalarının nasıl yapıldığını bilir Alıştırma ve Uygulama, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
5 Bölgesel coğrafya ile sistematik coğrafyanın farklılıklarını açıklar Tartışma, Sınav, Portfolyo,
6 Bölgesel farklılıkların planlama ve diğer uygulama alanlarında önemini ayırt eder Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , Portfolyo, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar ve tanımlar
2 Bölgesel Coğrafya ve Bölge bilimi
3 Bölge bilimin gelişim aşamaları
4 Bölgenin mekansal boyutları
5 Bölge çeşitleri ve sistematik yapıları
6 Doğal Bölgeler
7 Fonksiyonel Bölgeler
8 Coğrafi Bölgeler
9 İstatistiki Bölge Sınıflandırılması
10 Bölge Planlama ve Coğrafya
11 Bölgesel Kalkınma
12 Bölgesel Araştırma Yöntemleri
13 Bölge kavramı ve sistematiği ile ilgili tartışmalar
14 Bölgesel Coğrafya´nın Geleceği , Modern Bölge Yaklşımları
Kaynaklar
Ders Notu Ali ÖZÇAĞLAR 2010, Bölge Kavramı ve Sistematiği, Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi
Ders Kaynakları 1- ARINÇ, K., 2013, Coğrafi Metodoloji Açısından Bölgesel Coğrafya, Bölge Bilimi ve Coğrafi Bölgeler, Sayı 60:13-24, İstanbul
2- ERİNÇ,S; 1958, Bölge Sınırlandırmanın Esasları, İkinci İskan ve Şehircilik Haftası, 69-94
3- ERİNÇ,S; 1959, Bölge Planı Nasıl Yapılır, İ.Ü.Coğr. Enst. Derg, 10, 36-51, İstanbul
4- ERİNÇ,S; 1963, Tatbiki Coğrafya ve Planlama, İTÜ Şehircilik Konferansları(1962-63), 1-37
5- KILIÇ, S. E., 2004, Coğrafyada ve Bölge Planlamada Bölge Kavramının Karşılaştırılmalı Olarak İrdelenmesi, Ege Coğrafya Dergisi, 13, 17-28, İzmir
6- KOÇ, H., AKSOY, B., 2012, Coğrafya Eğitiminde Bölge Kavramı, Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı: 25, 319-339, İstanbul
7- ÖZGÜR E. M.; 2010, Bölgesel Kalkınma, Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Bölümü, Ders Notları
8- TAŞ, B., 2006, AB Uyum Sürecinde Türkiye İçin Yeni Bir Bölge Kavramı; İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırılması (İBBS), Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 8, Sayı 2
9- TUNCEL, M., 2011, Birinci Coğrafya Kongresinde Türkiye Coğrafi Bölgelerinin İsimlendirilmesi, Sınırlarının Tespiti ve Günümüze Etkileri, Türk Coğrafya Dergisi, Sayı 57:1-10, İstanbul
10- TUNÇDİLEK, N. 1996, Bölgesel Coğrafyanın İlkeleri, İ:Ü. Dnz. Bil. Ve Coğr. Enst. Yay. İstanbul.
11- TÜMERTEKİN, E. 1961, Bölge Planlamasında Coğrafyacının Rolü, İ.Ü.Coğr. Enst. Derg:11
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir. X
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir.
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ara Sınav 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3