Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer ITS 590 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler Doç.Dr. KENAN MERMER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bilimsel yazı mantığının ve araştırma tekniklerinin öğretilmesi

Dersin İçeriği

Bilimsel yazı ve araştırma tekniklerinin somutlaştırılarak ilgili alan kapsamında değerlendirilen nitelikli örneklerin incelenmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel Yazıyı Tanımlama Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Performans Görevi,
2 Bilimsel Yazıda Konu, Problematik ve Yöntem Problem Çözme, Grup Çalışması, Soru-Cevap, Ödev, Sınav,
3 Tez Yazımında Kavramsal Çerçeve Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Dipnot Teknikleri Öğretimi Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sözlü Sınav, Sınav,
5 Tez Ufku Hakkında Bilgilendirme Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Örnek Tezler Eşliğinde İlkeler Çıkarma Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilimsel ve Sanatsal Zekânın İşlev ve Farklılıkları
2 Bilimsel Yazının Mahiyeti
3 Bilimsel Bilginin Nitelikleri
4 Bilimsel Yazıda Mevzu, Mesâil ve Mebâdî (=Konu, Problematik ve İlkeler)
5 Bilimsel Yazı Teknikleri Dairesinde "GİRİŞ" Yazımı
6 Tez Yazımında Mefhûm Meselesi, Arkaplân-Çerçeve Oluşturma
7 Araştırma teknikleri kapsamında temel ve uygulamalı araştırmalar
8 Tez ufku nedir? Tez konusu seçimi nasıl seçilebilir?
9 Zotere-EndNote tarzı programları kullanma becerisi hakkında bilgilendirme
10 Dipnot teknikleri (Klasik ve Metin İçin Göndermeler)
11 Chicago Sistem versiyonlarının kullanımı ve Tez Yönergesi İnceleme
12 Apa sistemi ve son versiyonu hakkında bilgilendirme
13 İSNAD 2 kullanım hakkında bilgilendirme
14 Tez Hazırlamada Temel İlkeler ve Örnek Tez İncelemeleri
Kaynaklar
Ders Notu

Ders hocasının hazılamış olduğu karma nitelikte el notları ve slaytları

Ders Kaynakları

1. Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Akademicilik Yayınları, 2000.

2. Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, Ankara: TTK, 2002.

3. Yusuf Ziya Kavakçı, İslâm Araştırmalarında Usul, Ankara: DİB Yayınları, 1976.

4. Michel Beaud, Tez Yazma Sanatı, Çev. Ayşe Meral, İstanbul: Söylem Kitabevi, 1997.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak;
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak;
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 20
1. Ara Sınav 60
2. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ödev 3 8 24
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6