| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Müziği Usûlleri I | TMU 101 | 1 | 2 + 2 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MURAT CAN DİLBER |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU, |
| Dersin Yardımcıları | Doç.Dr.Ferdi KOÇ |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Türk Musikisinde kullanılan usûller ve uygulamaları hakkında bilgi kazanmak |
| Dersin İçeriği | Türk Musikisinde Kullanılan Usûller ve Uygulamaları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İka’nın temel kavramlarını yapılandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 2 | Türk Musikisinde kullanılan usullerin tarihi gelişimini özetler. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sözlü Sınav, Ödev, |
| 3 | Basit ve Bileşik usul kalıplarını birleştirir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sözlü Sınav, Ödev, |
| 4 | Usul kalıpları ve güfteler arasındaki uyumu analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sözlü Sınav, Ödev, |
| 5 | Türk Musikisinde kullanılan usullere dair teknik bilgi ve duyularını geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sözlü Sınav, Ödev, |
| 6 | Türk Musikisi formlarını usulleriyle birlikte uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türk Musikisinde Usûl, Ölçü, Mertebe, Darb Kavramları ve Usûllerin Yazımı | |
| 2 | Usûllerin Yazımı ve Türk Musikisinde Kullanılan Usûller | |
| 3 | Türk Musikisinde kullanılan ritim çalgıları | |
| 4 | Metronom ve çalgı uygulamaları | |
| 5 | Metronom ile Nim Sofyan basit usul uygulamaları | |
| 6 | Nim Sofyan basit usulünün eser üzerinde uygulanması | |
| 7 | Metronom ile Semai basit usul uygulamaları | |
| 8 | Semai basit usulünün eser üzerinde uygulanması | |
| 9 | Metronom ile Sofyan bileşik usul uygulamaları | |
| 10 | Sofyan bileşik usulünün eser üzerinde uygulanması | |
| 11 | Metronom ile Türk Aksağı bileşik usul uygulamaları | |
| 12 | Türk Aksağı bileşik usulünün eser üzerinde uygulanması | |
| 13 | Metronom ile Yürük Semai bileşik usul uygulamaları | |
| 14 | Yürük Semai bileşik usulünün eser üzerinde uygulanması |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Özkan,İsmail Hakkı (1994), Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri, Ötüken, İstanbul. |
| Ders Kaynakları | [2] Tura, Yalçın (1988), Türk Musikisinin Meseleleri, Pan Yayınları, İstanbul. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur. | X | |||||
| 2 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
| 3 | Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
| 4 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 5 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X | |||||
| 6 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
| 7 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
| 9 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir. | X | |||||
| 10 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | X | |||||
| 11 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
| 12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İka’nın temel kavramlarını yapılandırır. | ||||||||||||
| 2 | Türk Musikisinde kullanılan usullerin tarihi gelişimini özetler. | ||||||||||||
| 3 | Basit ve Bileşik usul kalıplarını birleştirir. | ||||||||||||
| 4 | Usul kalıpları ve güfteler arasındaki uyumu analiz eder. | ||||||||||||
| 5 | Türk Musikisinde kullanılan usullere dair teknik bilgi ve duyularını geliştirir. | ||||||||||||
| 6 | Türk Musikisi formlarını usulleriyle birlikte uygular. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Sözlü Sınav | 20 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
| 2. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Sözlü Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 6 | 12 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 112 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||