Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı Vı (Kaval) CKV 306 6 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek.

Dersin İçeriği

Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ses ve makamlarla ilgili etütleri analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 İlgili makam dizilerindeki eserleri icra edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Çalgı ile doğaçlama, taksim ve geleneksel açış yapabilme yeteneğine sahip olur. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Geleneksel THM üfleme çalgıların(mey, zurna) teknik, yapı ve nazariyatını öğrenir, Bunların geleneksel olarak icra edilmesini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Kendi başına egzersizler yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılmasını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel Tekrar Çalgı ve öğrenilen bilgilerin genel olarak tekrar edilmesi,
2 Bolu Üfleme Tekniği İle İcra edilen eserler (Bolu Havası, Menmen, Göktepenin Taşları Kaval icrasında Bolu yöresi icrasının araştırılması, örnek eserlerin dinletilmesi, Etütler, egzersizler, önce öğretim elemanı tarafından duyurulması, daha sonra öğrencilerin tarafından uygulanması
3 Bolu Havası, Menmen, Göktepenin Taşları (Çamları), Bolu yöresi türküleri ve havaları icralarının kayıtlarının dinletilmesi, önce öğretim elemanı tarafından icrası daha sonra öğrencilerin icrası.
4 Karadeniz Yöresi Uzun Havaları (Yol Havaları) Karadeniz bölgesinde kaval kullanımının naraştırılması, örnek kayıtların dinletilmesi,
5 T.H.M. nefesli çalgılar nazariyatı T.H.M. de kullanılan nefesli çalgılarla ilgili nazari bilgilerin araştırılması, bunlarla ilgili ses veya görüntü kayıtlarının incelenmesi,
6 Kavalda nefes çevirme teknikği 3-5 dakika arayla, burundan nefes alıp ağızdan verme ve ağızdan nefes alıp burundan nefes verme çalışmaları
7 Doğaçlama geleneksel açış çalışmaları, Bununla ilgili kayıt örneklerinin dinletilmesi, önce öğretim elemanı tarafından uygulama yapılması daha sonra öğrenciler tarafından geleneksel üslupta açış çalışmaları
8 Sivas Oyun Havası, Kapının Önünde İlik, Başında Puşan, Fatmalı, Suda Balık Yan Gider, Başındaki Tellere Doğu ve Güneydoğu bölgelerinden türkü örnekleri, kayıtlarının dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından icrası daha sonra öğrenciler tarafından icra edilmesi
9 Kavalda transpoze uygulamaları, Değişik ölçülerde kaval icraları 1 Takım Kaval içerisinde hangi ölçülerde kavallar bulunduğunun tespiti, bunların içerisinden icrası kolay olanların veya zor olanların incelenmesi, En uzun ve en kısa kaval ile
10 Kara koyun havası Kara koyun havasının ses kaydının dinletilmesi, önce öğretim elemanı tarafından daha sonra da ögrenciler tarafından icra edilmesi
11 Kürdi, Hicaz,Segah ve Rast dizisinin mey üzerinde uygulanması, (Kütahya'nın Pınarları,Yol Üstünde, Fincanı Taştan, Hış Hışa Hançer, Tatyan, Müstezat) Ses kayıtlarının dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından bu dizilerle ilgili örnek eserlerin icra edilmesi,
12 Kavalda Koma seslerinin kullanımı Koma seslerin kullanıldığı makam ve dizilerin tespitleri, bununla ilgili ses kayıtlarının dinletilmesi.
13 1. ve 2. Pozisyon nota sisteminde horlatma teknikleri Horlatma teknikleri ile ilgili ses kayıtlarının dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından örneklerin verilmesi, öğrenci uygulamaları
14 Genel Tekrar Öğrenilen bilgilerin sınav yoluyle değerlendirilmesi ve tekrar edilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dilsiz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı,  Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu, 

Ders Kaynakları

TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ ,  Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur.
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
2. Performans Görevi (Uygulama) 15
3. Performans Görevi (Uygulama) 15
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4