Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Çelikler | MMM 427 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞADUMAN ŞEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AYSUN AYDAY, Prof.Dr. ŞADUMAN ŞEN, Prof.Dr. AYŞE ŞÜKRAN DEMİRKIRAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Teknolojik gelişmelere bağlı olarak yurdumuzda ve dünyada çelik üretim yöntemlerini, çeşitlerini, özelliklerini ve uygulama alanlarını tanımak; gelişmeleri takip etmek. |
Dersin İçeriği | Genel olarak çelikler, sınıflandırılması, alaşımlı ve alaşımsız çelikler, çeliklerde alaşım elementleri, özelliklere etkileri, yeni teknoloji çelik üretim yöntemleri, pota metalurjisi, çeliklerin standardizasyonu, TSE, AISI; SAE; DIN vb. tasnifi, takım çelikleri, paslanmaz çelikler, HSLA; yüksek manganlı çelikler, yay, otomat , maraging , mikroalaşımlı çelikler vb. yeni ve ileri teknoloji uygulamaları, çeliklere uygulanan ısıl ve mekanik işlemler, yüzey işlemleri ve çeliklerin kaynağı, kaynak kabiliyetlerinin geliştirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çeliğin tanımı, alaşım elementlerinin çelik özellikleri üzerine etkilerinin kavranması | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
2 | Alaşımsız çelik türlerinin, özelliklerinin, standartlarının ve kullanım alanlarının kavranması | ||
3 | Düşük alaşımlı çelik türlerinin, özelliklerinin, standartlarının ve kullanım alanlarının kavranması | ||
4 | Yüksek alaşımlı çelik türlerinin, özelliklerinin, standartlarının ve kullanım alanlarının kavranması |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel olarak çelikler, sınıflandırılması, alaşımlı ve alaşımsız çelikler, çeliklerde alaşım elementlerinin allotropik dönüşümlere etkileri | |
2 | Çeliklerde alaşım elementlerinin ısıl işleme, sertleşme kabiliyetine ve mekanik özelliklere etkisi | |
3 | Uluslar arası çelik standartları. Islah Çelikleri | |
4 | Sementasyon Çelikleri, Otomat Çelikleri, Yay Çelikleri, | |
5 | Silisyumlu çelikler, İndüksiyonla Yüzeyi Sertleştirilebilen Çelikler, | |
6 | Manganlı Çelikler (Hadfield Çelikleri) | |
7 | Takım Çelikleri: özellikleri ve sınıflandırılması, standartlar | |
8 | Soğuk iş takım çelikleri, Sıcak iş takım çelikleri | |
9 | Yüksek hız takım çelikleri, Kalıp çelikleri | |
10 | HSLA çelikler, Çok fazlı çelikler | |
11 | TRIP çelikleri, TWIP çelikleri | |
12 | Paslanmaz Çelikler: Ferritik paslanmaz çelikler, Ostenitik paslanmaz çelikler, | |
13 | Martenzitik paslanmaz çelikler, Dubleks paslanmaz çelikler ve çökelme ile sertleşebilen paslanmaz çelikler | |
14 | Maraging Çelikleri, Beynitik Çelikler, Martenzitik Çelikler, Ultra ince taneli çelikler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders sunumları, önerilen kaynaklar ve teknik rapor notları |
Ders Kaynakları | 1)Metals Handbook v.1,4, ve ilgili bölümler , 2)Asil Çelik Teknik Yayınları, 3)Çelik Malzemeler-Metalurjik Karakterizasyon Isıl İşlemler, Murat Aydın, Aybitak Yy. 2017. 5) Çelik El Kitabı, Fettah Güventürk, Çeviri, 2003. 6) Takım Çelikleri El Kitabı, Hakan Koçak, Sağlam Metal yy. 2006 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çeliğin tanımı, alaşım elementlerinin çelik özellikleri üzerine etkilerinin kavranması | ||||||||||||||
2 | Alaşımsız çelik türlerinin, özelliklerinin, standartlarının ve kullanım alanlarının kavranması | ||||||||||||||
3 | Düşük alaşımlı çelik türlerinin, özelliklerinin, standartlarının ve kullanım alanlarının kavranması | ||||||||||||||
4 | Yüksek alaşımlı çelik türlerinin, özelliklerinin, standartlarının ve kullanım alanlarının kavranması |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|