| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Özel Eğitim | OEB 348 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | İlgili ders için ön koşul bir ders belirlenmemiştir. |
|
| Önerilen Seçmeli Dersler | ||
| Dersin Dili | Türkçe | |
| Dersin Seviyesi | Lisans | |
| Dersin Türü | Zorunlu | |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BİLGİÇ | |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BİLGİÇ, | |
| Dersin Yardımcıları |
|
|
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim | |
| Dersin Amacı | Dersin amaçları: * Özel gereksinimli çocuklar ve onların genel özellikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmak. * Özel gereksinimli olma nedenleri, teşhis ve eğitimleri hakkında bilgi kazandırmak. * Başarılı bütünleştirme/kaynaştırma uygulamaları hakkında bilgi kazandırmak. |
|
| Dersin İçeriği | Özel eğitimin tanımı ve temel ilkeleri; özel gereksinimli öğrencilerin özellikleri; özel gereksinimli öğrencilerin sınıftaki durumları, özel gereksinimli öğrencilerin diğer öğrencilerle olan sosyal ilişkileri ve öğretim durumları; kaynaştırma uygulamalarında öğretim programları, programın amaçları ve uygulanması; kaynaştırma programının bireyselleştirilmiş eğitim programları ile desteklenmesi; kaynaştırma eğitimine ilişkin yöntem ve teknikler; yarı zamanlı ve tam zamanlı kaynaştırma uygulamaları ve değerlendirme. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları tanımı ve tarihçesi, özel eğitim ortamları ve yerleştirme seçeneklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| 2 | Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları yasal dayanakları hakkında bilgi verir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
| 3 | Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurların neler olduğunu ve neden önemli olduklarını gerekçeleriyle birlikte açıklar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
| 4 | Özel gereksinimli bireylerin sınıflandırılmasını örnek uygulamalarla açıklar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
| 5 | Sık rastlanılan özel gereksinimli öğrencilerin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
| 6 | Bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlar. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, |
| 7 | Öğretimsel uyarlamalar hakkında bilgi verir. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları tanımı ve tarihçesi, özel eğitim ortamları ve yerleştirme seçenekleri. | Ders slaytları ilgili bölüm |
| 2 | Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları yasal dayanakları. | Ders slaytları ilgili bölüm |
| 3 | Özel gereksinimli öğrencilerin sınıflandırılması. | Ders slaytları ilgili bölüm |
| 4 | Sık rastlanılan özel gereksinimli öğrencilerin genel özellikleri (Zihinsel Yetersizlik). | Ders slaytları ilgili bölüm |
| 5 | Sık rastlanılan özel gereksinimli öğrencilerin genel özellikleri (Otizm Spektrum Bozukluğu). | Ders slaytları ilgili bölüm |
| 6 | Sık rastlanılan özel gereksinimli öğrencilerin genel özellikleri (Öğrenme Güçlüğü). | Ders slaytları ilgili bölüm |
| 7 | Sık rastlanılan özel gereksinimli öğrencilerin genel özellikleri (Görme-İşitme-Fiziksel Yetersizlik Durumları, Dil ve İletişim Bozukluğu). | Ders slaytları ilgili bölüm |
| 8 | Ara sınav | Ders slaytları ilgili bölüm |
| 9 | Sık rastlanılan özel gereksinimli öğrencilerin genel özellikleri (Üstün Yetenekliler) | Ders slaytları ilgili bölüm |
| 10 | Bireyselleştirilmiş eğitim planı ve öğretimin bireyselleştirilmesi. | Ders slaytları ilgili bölüm |
| 11 | Öğretimsel uyarlamalar (Fiziksel Uyarlamalar ve Amaç Uyarlamaları) | Ders slaytları ilgili bölüm |
| 12 | Öğretimsel uyarlamalar (Sunum Uyarlamaları) | Ders slaytları ilgili bölüm |
| 13 | Öğretimsel uyarlamalar (Değerlendirme Uyarlamaları) | Ders slaytları ilgili bölüm |
| 14 | Final sınavı | Ders slaytları ilgili bölüm |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | * Diken, İ. H. (Edt.). (2008). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (Students with Special Needs and Special Education). Ankara: Pegem Akademi. |
| Ders Kaynakları | Turnbull, A. P., Turnbull, H. R., & Wehmeyer, M. L., (2010). Exceptional lives: Special education in today's schools. Upper Saddle River, N.J: Merrill. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İngilizce öğretim süreçlerini planlar. | X | |||||
| 2 | İngilizce öğretimine uygun ortamlar organize eder. | X | |||||
| 3 | İngilizce öğretiminde kullanılabilecek materyal ve kaynakları eleştirel bir gözle değerlendirir. | X | |||||
| 4 | İngilizce öğretimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | X | |||||
| 5 | İngilizce öğretiminde kullanılabilecek yazılım ve teknolojik kaynakların uygunluğuna karar verir. | X | |||||
| 6 | Öğrencilerin bireysel özelliklerini göz önünde bulundurarak uygun öğrenme stratejilerini seçer. | X | |||||
| 7 | Öğrencilerin konuşma, dinleme, okuma ve yazma becerilerini geliştirir. | ||||||
| 8 | Ölçme araç ve gereçlerini etkili bir biçimde kullanır | X | |||||
| 9 | Toplumun ekonomik, sosyal, eğitimsel ihtiyaçlarına yönelik çözümler üretir. | X | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleki yeterliliklerine ne derece sahip olduğunu irdeler. | X | |||||
| 11 | Alanında yapılan akademik çalışmaları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder. | ||||||
| 12 | Yabancı dil olarak İngilizce öğrenme sürecinde kültürlerarası iletişimin önemine ilişkin düşüncelerini aktarır. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan bilgiye ulaşma yollarını anlatır. | X | |||||
| 14 | Yabancı dil testleri geliştirir. | ||||||
| 15 | İngilizcenin günlük yaşamda kullanılmasını geliştirecek özgün etkinlikler tasarlar | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları tanımı ve tarihçesi, özel eğitim ortamları ve yerleştirme seçeneklerini açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları yasal dayanakları hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 3 | Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurların neler olduğunu ve neden önemli olduklarını gerekçeleriyle birlikte açıklar. | |||||||||||||||
| 4 | Özel gereksinimli bireylerin sınıflandırılmasını örnek uygulamalarla açıklar. | |||||||||||||||
| 5 | Sık rastlanılan özel gereksinimli öğrencilerin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 6 | Bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlar. | |||||||||||||||
| 7 | Öğretimsel uyarlamalar hakkında bilgi verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Proje / Tasarım | 85 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 12 | 12 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||