Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ana-Baba Eğitimi RPD 021 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

-Çocuk Psikolojisi

-Cinsel Sağlık Eğitimi

-Çocuk İstismarı ve İhmali

-Özel Yetenekli Çocuklar ve Eğitimi

-Sosyal Beceri Eğitimi

-Aile Danışmanlığı ve Etik

-Aile İçi İlişkiler ve İletişim

-Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı

-Toplumsal Cinsiyet Eşitliği

-Türk Kültüründe Aile ve Çocuk

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. EDA BİÇENER
Dersi Verenler Prof.Dr. ALİ HAYDAR ŞAR,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Anne ve babaların çocuklarıyla sağlıklı bir iletişim kurmalarını sağlamak, çocuğun süreç içinde değişimi ve gelişimine ilişkin özellikleri anne-babalara aktarmak, çocuk ve genci ilgilendiren farklı konularda anne-babalara rehberlik etmeyi içeren etkili anne-baba eğitimi için gerekli bilgilerin öğrencilere kavratılması

Dersin İçeriği

Pedagoji-andragoji farklılıkları, yetişkin öğrencilerin temel özellikleri; anne-baba eğitimi türleri, anne- baba eğitiminin tarihçesi, anne-baba eğitiminde etkililik çalışmaları, anne-baba eğitimi düzenleme ilkeleri, konuları, ana-baba tutumları, sağlıklı aile içi iletişim ve disiplin yöntemleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anne-baba eğitiminin amaçlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
2 Anne-baba eğitiminde dikkate alınacak hususları ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
3 Anne-baba eğitimine ilişkin farklı yaklaşımları sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
4 Anne-baba eğitimine ilişkin farklı yaklaşımları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
5 Bebeklikten yetişkinliğe kadar olan gelişim sürecini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
6 Yaygın anne-baba tutumlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
7 Çocuklarda uyum ve davranış bozukluklarının neler olduğunu ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
8 Eğitim başarısını yükseltmede, sağlıklı ve mutlu insanlar yetiştirmede ailenin rolünü açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
9 Ailede anne baba tutumlarının çocuğun kişisel gelişimi üzerindeki etkilerini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
10 Ülkemiz ve farklı kültürlerin aile kurumuna bakışı ve tarihsel süreç içerisindeki değişimini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anne-Baba Eğitimi ve Anne-Baba Eğitimine İlişkin Farklı Yaklaşımlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Bebeklik dönemi (0-2 yaş), Okul öncesi dönemi (3-6 yaş) Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Temel İhtiyaçların Kazanılmasında Ailenin Rolü Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Son Çocukluk Dönemi (6-12 yaş), Ergenlik Dönemi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Son Çocukluk Dönemi (6-12 yaş), Ergenlik Dönemi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Yaygın Anne-Baba Tutumları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Anne-Baba-Çocuk İletişimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Çocuklarda Uyum ve Davranış Bozuklukları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Çocuk Eğitiminde Disiplin Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Karı-koca İlişkilerinden Doğan Sorunlar, Eşlerde Problem Çözme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Çalışan Anne ve Çocuk Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Baba-Çocuk İlişkisi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Eğitim Başarısını Yükseltmede, Sağlıklı ve Mutlu İnsanlar Yetiştirmede Ailenin Rolü Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Yavuzer, H. (2011). Ana-baba okulu. İstanbul: Remzi Kitabevi.

 

Seçer, Z.Ş. (2011). Anne baba eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4