Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Grupla Psikolojik Danışma RPD 306 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Bireyle Psikolojik Danışma ilke ve Teknikleri

Psikolojik Danışma Kuramları

Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma

Önerilen Seçmeli Dersler

Çocuk ve Ergenlerle Psikolojik Danışma

Kısa Süreli Psikolojik Danışma

Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma

Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EYÜP ÇELİK
Dersi Verenler Prof.Dr. EYÜP ÇELİK,
Dersin Yardımcıları

Samet Makas

Eda Biçener

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin grupla psikolojik danışma hakkında genel bilgiler kazanmalarının yanında, danışma süreci ile ilgili ilke ve teknikler, danışma süreci, grupta kullanılan beceri ve teknikler hakkında da bilgi ve becerileri kazanmalarına yardımcı olmaktır.

Dersin İçeriği

Grupla Psikolojik Danışmaya Genel Bir Bakış

Grupla Psikolojik Danışmaya İlişkin Temel Kavramlar

Grup Türleri

Grup Liderliği

Grupla Psikolojik Danışmada Terapötik Güçler    

Grupla Psikolojik Danışmada Odaklanma, Kesme ve Konuşturma yöntemleri, Turlar ve İkililer

Grupla Psikolojik Danışmanın Evreleri ve Grup Oluşturma

Ara Sınav

Grubun Başlangıç Aşaması

Grubun Geçiş Aşaması        

Grubun Eylem Aşaması

Grubun Sonlandırma Aşaması

Grup Üyelerinde Görülen Güçlükler

Grupla Psikolojik Danışma Ortaya Çıkabilecek Problemler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Grupla psikolojik danışmanın genel niteliklerini bilir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav,
2 Grupla psikolojik danışma için grup oluşturma sürecini açıklar Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Performans Görevi,
3 Grupla psikolojik danışma evrelerini bilir Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
4 Grupla psikolojik danışmanın avantajlarını, dezavantajlarını ve sınırlılıklarını ifade eder Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
5 Grup rehberliği ve grupla psikolojik danışma arasındaki farkları açıklar Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
6 Etkili grup liderliği becerilerini fark eder Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
7 Grup sürecinde yaşanan güçlüklerle nasıl baş edileceğini bilir. Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Grupla Psikolojik Danışmaya Genel Bir Bakış
2 Grupla Psikolojik Danışmaya İlişkin Temel Kavramlar
3 Grup Türleri
4 Grup Liderliği
5 Grupla Psikolojik Danışmada Terapötik Güçler
6 Grupla Psikolojik Danışmada Odaklanma, Kesme ve Konuşturma yöntemleri, Turlar ve İkililer
7 Grupla Psikolojik Danışmanın Evreleri ve Grup Oluşturma
8 Ara sınav
9 Grubun Başlangıç Aşaması
10 Grubun Geçiş Aşaması
11 Grubun Eylem Aşaması
12 Grubun Sonlandırma Aşaması
13 Grup Üyelerinde Görülen Güçlükler
14 Grupla Psikolojik Danışma Ortaya Çıkabilecek Problemler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

·         Voltan Acar, N. (2002). Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar deneyler. Ankara: Nobel.

·         Voltan Acar, N.  (2012). Grupla psikolojik danışma ilke ve teknikleri. Ankara: Nobel.

·         Masson, R. L., Jacobs, E. E., Harvill, R. L., & Schimmel, C. J. (2014). Grup danışmanlığı stratejiler ve beceriler. Ankara: Pegem Akademi.

·         Carroll, M. R., & Wiggins, J. D. (2014). Grupla psikolojik danışmanın öğeleri-kavramlar, ilkeler ve uygulamalar (Çev. Ed. Süleyman Doğan). Ankara: Pegem Akademi.

·         Corey, M. S., Corey, G., & Corey, C. (2016). Psikolojik Danışmada gruplar süreç ve uygulama (Çev. Ed. Ferda Aysan, Seher Balcı Çelik, & Aslı Uz Baş). Ankara: Nobel.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)