| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dilinin Genel Yapı Problemleri | TEG 614 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZİKRİ TURAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Çiğdem TOPÇU |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk dilinin dil bilimi açısından oturduğu yapının çeşitli yönleriyle incelenmesi ve öğretilmesi. |
| Dersin İçeriği | Türk dilinin yapı unsurlarının her birinin mahiyeti ve diğerleriyle olan ilişkisi ve bu yapının Türk dili gramerciliğinde ele alınış biçiminden kaynaklanan problemler, tartışmaların incelenmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dillerin genel yapıları | Dil yapısı hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 2 | Yapıları itibari ile dil grupları ya da dil aileleri | Dil aileleri hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 3 | Eklemeli sistem, ekler | Ek kültürü hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 4 | Eklemeli diller ve Türk Dilinin Yeri | Eklemeli diller hakkında bilgi edinmiş olmak. |
| 5 | Ekler ve kelimeler arasındaki ilişki | Ekleşme bilgisi tekrarı yapmış olmak. |
| 6 | Ekler arasındaki ilişki | Ek ilişkileri hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 7 | Yandaş ekleşme | Ek ilişkileri hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 8 | Yerdaş ekleşme | Ek ilişkileri hakkında örnek toplamış olmak. |
| 9 | ARASINAV | Genel konu tekrarı yapmak. |
| 10 | Hem yandaş hem yerdaş ekleşme | Ek ilişkilerinin türleri hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 11 | Cümlenin yapısı | Cümlede yapı hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 12 | Kelimeler arsındaki yardımcı unsur ve asıl unsur ilişkisi | Kelimeler arası ilişkiler hakkında bilgi toplamış olmak. |
| 13 | Türkçe cümlede fikir derinliği yapı derinliği ilişkisi | Cümlede derin yapı-yüzey yapı hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 14 | Örnek çözümlemeler | Verilen örnekleri incelemiş olmak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | TURAN, ZİKRİ; Cümlenin Yapısı İle İlişkilendirilen "Basit" ve "Birleşik" Kavramları Üzerine. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi(8), 1999. TURAN, ZİKRİ; Türkçede Basit/Birleşik Çekim Ayrımıyla Sembolleşen Fiil Çekiminin Problemleri. Journal of Turkish Studies Türklük Bilgisi Araştırmaları Orhan Okay Armağanı, 2010. TURAN, ZİKRİ; Zaman Eki Unsurunun Tayinine Ağızlardan Tanıklar. II. Uluslar Arası Türkiye Türkçesi Ağızları Çalıştayı. TURAN ZİKRİ; Türk Dilinin Söz Diziminde Yer Ödünçlemesi. III. Uluslar Arası Dünya Dili TURAN, ZİKRİ; Türkçenin Yapım ve Çekim Düzeninde Yer Alan Eklerin Sınıflandırılması Nasıl Olmalıdır?. 4. Uluslar Arası Türk Dili Kurultayı, 2000. TURAN, ZİKRİ; Dilciliğin Ana Sorunu ve Türk Dili. 7. Uluslararası Balkan Kongresi, 1, 2015, 76-83. Dilaçar, Agop; “Gramer Öğretiminde Metot”, Türk Dili, 1961, S. 116, s. 23-29. Karahan, Leyla; “Yapı Bakımından Cümle Sınıflandırmaları Üzerine”, Türk Dili, S. 583, 2000, s. 16-23. Kükey, Mazhar; Türkçenin Söz Dizimi, Samsun, 1975. |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| 2. Kısa Sınav | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Toplam İş Yükü | 160 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||