Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkçe Eğitiminde Şiir Bilgisi Dersleri | TEG 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğba DEMİRTAŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türkçe Eğitiminde şiirin ve şiir bilgisinin önemini kavratmak. Aristoteles’ten günümüze “poetika” konusunda iler, sürülen görüşleri öğretmek. Ayrıca son dönemin üç önemli poetikası üzerinde durarak bunların şiirler üzerinden uygulamasını yapmak. |
Dersin İçeriği | Poetika konusu Aristo’dan bu yana bilinen ve incelenen bir konu olmasına rağmen Türk Edebiyatında nasıl bir gelişme göstermiştir? Eski edebiyatımızda neden batılı anlamda poetikalara rastlanmamaktadır? Bizde Tanzimatla birlikte başlayan şiir üzerindeki düşünceler nasıl gelişmiştir? Türkçe Eğitiminde Şiir Bilgisi derslerinde, yukarıdaki soruların cevapları ile birlikte bu ortak konuların bizim şairlerimiz tarafından nasıl değerlendirildiği karşılaştırmalı bir şekilde işlenecektir. Bunun yanında Cumhuriyet Devrinin üç önemli Poetikası üzerinde durulacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aristoteles’in Poetikasını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
2 | Divan Şiirinde poetika gerçeğini görür | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
3 | Yeni Türk Şiirini Poetik açıdan değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Son dönem poetikalarını öğrenir ve karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
5 | Poetikaları metin üzerinde uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Cumhuriyet Dönemi ve önceki poetikaları karşılaştırır | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriği ve kaynak eserlerin tanıtımı | |
2 | Poetika nedir? Aristoteles’nun Poetikası, Şiir sanatının özü sorunu. | |
3 | Andülhak Hamit, Makber Mukaddimesi, Tevfik Fikret ve Cenab’ın şiir görüşleri | |
4 | ORHAN VELİ VE GARİP ÖNSÖZÜ, Pozitivist fakat Negatif Bir Poetika. | |
5 | Şiir Dili, Şiir Kime Hitap Edecektir, Resimle Müzik Arasında Şiir | |
6 | Sürrealizm Karşısında, Şiirde Bütünlük | |
7 | Ahmet Haşim’in ve Poetikasının Karşısında | |
8 | Ara sınav | |
9 | AHMET HAŞİM VE PİYALE ÖNSÖZÜ,Tenkitçi Karşısında A.Haşim | |
10 | Şiir, Şu Bilinmeyen, Ruhun Sesi, Şiirde Mânâ, Resullerin Sözü Gibi | |
11 | Yahya Kemâl, Şiirde Otuz Senem | |
12 | NECİP FAZIL ve POETİKASI Şiir Üzerine | |
13 | Mahkemelerde ve Akademyada Şairler Sorgulanıyor Tarifler, Şiirin İç Piramidi, | |
14 | AHMET HAMDİ TANPINAR, İSMET ÖZEL VE ŞİİR |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | M.Orhan OKAY, Poetika Dersleri, 2.Baskı, Hece yay., Aralık 2005 |
Ders Kaynakları | Aritoteles, Poetika, Remzi Kitabevi, On Üçüncü Baskı, Ocak 2006 Hakan SAZYEK, Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Garip Hareketi, Ank.,1996 İş Bankası Kültür Yay. Hasan EREN, Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü, Ankara 1999 Cem DİLÇİN, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK, Ankara 2000 Yahya Kemal BEYATLI, Edebiyata Dair, İst.Fetih Cem. İst.1984 İsmet ÖZEL, Şiir Okuma Klavuzu, Şule Yay. İst.2002 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |