Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İletişim, Tasarım ve Kültür GIT 118 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. AYŞEGÜL BOYALI
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Dersin amacı, iletişim ve tasarım alanının, kültürel, sosyo-ekonomik, politik ve ideolojik bağlamı ekseninde ele alınması ve değerlendirilmesidir.

Dersin İçeriği

Ders, modernite, fordizm, kültür endüstrisi, postmodernite, postfordizm, küreselleşme, yaratıcı endüstriler kavramlarının iletişim ve tasarım alanı ile ilişkisini içerir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasarımın, fordizm ve postfordizm ve neoliberal süreçlerle ilişkisini kavrar Anlatım, Sınav, Ödev,
2 Kültür endüstrisi kavramını, dönüşümünü ve tasarım ile ilişkisini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
3 Modernite, postmodernite ve tasarım ilişkisini öğrenir Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Küreselleşmenin tarihsel, ekonomik ve ideolojik bağlamını öğrenir Anlatım, Sınav,
5 İletişim politikaları ve tasarım ilişkisini kavrar Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
6 Güncel tasarım alanını kültürel bağlam ve sosyo-politik değişimler ekseninde içinde analiz eder Anlatım, Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, güncel tasarım alanından örnekler ve tasarım alanın tanımlanması
2 Kültür endüstrisi kavramı ve temel özellikleri
3 Estetiğin belirleyeni olarak endüstri, Kültür Endüstrisinde sanat ve tasarım
4 Kültür Endüstrisinde sanat ve tasarım
5 Modern sanat ve modern estetik
6 Modernite ve Modern tasarımın mantığı, tarihsel gelişimi, Gerçekliğin tasarımı, Bauhaus okulu ve önemi
7 Modernite ve Modern tasarımın mantığı, tarihsel gelişimi, Gerçekliğin tasarımı, Bauhaus okulu ve önemi
8 Küreselleşme kavramı, temel özellikleri ve küreselleşme yaklaşımları
9 Küreselleşme ve iletişim politikaları
10 Enformasyon teknolojileri, küreselleşme ve tasarım ilişkisi, küreselleşme eleştirisi
11 Postfordizm, neoliberlizm, esnek üretim ve tasarımın dönüşümü
12 Esnek üretim ve tasarım alanındaki örneklerGüncel tasarım örnekleri ve tasarım alanındaki kavramsal tartışmalar
13 Güncel tasarım örnekleri ve tasarım alanındaki kavramsal tartışmalar
14 Güncel tasarım örnekleri ve tasarım alanındaki kavramsal tartışmalar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Adorno T., Kültür Endüstrisi ve Kültür Yönetimi

Bauman, Z. ,Küreselleşme

Foster, H., Tasarım ve Suç

Backstein J., D. Birnbaum, S. Wallenstein, Farklı Dünyaları Düşünmek

Artun A., Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi, Ali Artun

Foucault M, Manet, Velázquez ve Estetik Modernizm

Baudrillard, J., Tüketim Toplumu

Berger, J., Görme Biçimleri

Castells, M., Ağ Toplumunun Yükselişi - Enformasyon Çağı:Ekonomi,Toplum ve Kültür 1.Cilt

Enformasyon Çağı:Ekonomi,Toplum ve Kültür

Bauman, Zigmund, Postmodernizm ve Hoşnutsuzlukları

Bürger, Peter, Avangard Kuramı

Harvey, David, Postmodernliğin Durumu

Jameson, Frederic, Biricik Modernite

Zeka, Necmi, (Haz) Postmodernizm, Jameson, Lyotard, Habermas

Guy Debord, Gösteri Toplumu

Giddens, Modernliğin Sonuçları
Kılıç, Levent. Fotografın ve Sinemanın Toplumsal Tarihi

Bordwell, D., Film Sanatı
Mattelart, İletişimin Dünyasallaşması

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. X
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. X
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. X
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. X
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. X
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. X
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. X
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. X
9 Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. X
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. X
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. X
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. X
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. X
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. X
15 Estetik farkındalığa sahip olabilmek. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
1. Ara Sınav 60
2. Ödev 20
3. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 25 25
Ödev 3 10 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
Dersin AKTS Kredisi 5