Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tasavvuf ILA 317 6 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK
Dersi Verenler Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK, Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA ÇAKMAKTAŞ, Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL METE,
Dersin Yardımcıları

Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA ÇAKMAKTAŞ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bilimsel bir alan olarak tasavvufun, tarikatlar dönemi kavramları ile düşünce ve kurumlarının incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Tasavvuf tarihi, Tasavvuf Düşüncesi, Tarikatlar dönemi, Tasavvuf ve tarikat kültürü ve kurumlarıyla ilgili konu ve kavramlar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi ve özelliklerini tasavvufa ilişkin temel kavramları, tasavvufun kaynaklarını tanımlar. Tasavvuf tarihinin tanımını bilir, kaynakları ve dönemlerini sıralar. Zühd ve Tasavvuf döneminin unsurlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Tasavvuf kavramlarını bilir ve tasavvuf dönemlerini yorumlar. Sufi biyografilerini örnekler. Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini kurar, aralarındaki farklılıkları ayırt eder. Tasavvufun menşei ile ilgili görüşleri analiz eder. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Tasavvuf düşüncesine dair temel düzeyde bilgi sahibi olur. Soru-Cevap, Ödev, Sınav,
4 Sufilerin hayatlarına dair bilgi sahibi olur. Soru-Cevap, Sınav,
5 Tarikatların tarihi sürecini öğrenir. Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Tasavvufi meseleler içerisinde yer alan konuları bir araya getirip, temsilcilerinin bu meselelere yaklaşımlarını da derleyerek genellemelere ulaşır. Tarikatlar döneminde ortaya çıkan unsurları değerlendirir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mistisizm ve Özellikleri
2 Tasavvufun Kaynak Eserleri (Klasikler)
3 Tasavvuf Tarihinin Dönemleri:
4 Tasavvuf Tarihinin Dönemleri: Tasavvuf Dönemi
5 Tasavvuf Tarihinin Dönemleri: Tarikatlar Dönemi
6 Tasavvufi Düşüncenin Meseleleri: Varlık, Marifet (Bilgi),
7 Ameli Tasavvufun Meseleleri: Kerâmet, Rüya
8 Ara Sınav
9 Tarikatlar: Yeseviyye, Bektaşiyye, Ciştiyye, Şazeliyye, Bedeviyye
10 Tarikatlar: Mevleviyye, Bayramiyye, Celvetiyye
11 Tarikatlar: Nakşbendiyye, Halvetiyye
12 Tasavvuf Kurumları: Tarikatların Sosyal Fonksiyonları, Tekke ve Zaviyeler, Tasavvufi Meslek Kuruluşları
13 Tasavvuf Kavramları: Tahalluk Kavramları
14 Tasavvuf Kavramları: Tahakkuk Kavramları
Kaynaklar
Ders Notu

Yılmaz, H. K. (2002): Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul: Ensar Yayınları.

Ders Kaynakları

[1] Yılmaz, H. K. (2002): Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul: Ensar Yayınları.
[2] Eraydın, S. (1981): Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları: 82.
[3] Güngör, E. (1982): İslam Tasavvufunun Meseleleri. İstanbul: Ötüken Neşiryat: 172.
[4] Kara, M. (1983): Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi. İstanbul: Dergah Yayınları: 112.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 5