Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Tarihi II ILA 204 4 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ESRA ATMACA
Dersi Verenler Prof.Dr. SAİM YILMAZ, Doç.Dr. SERDAR ÖZDEMİR, Doç.Dr. ESRA ATMACA,
Dersin Yardımcıları

Doç.Dr. Saim YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Serdar ÖZDEMİR, Dr. Öğr. Üyesi Esra ATMACA

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Emevi, Abbasi ve Endülüs Emevî devletlerinin siyasî ve kültürel tarihleri hakkında bilgi sahibi olmak

Dersin İçeriği

Emevî, Abbasi ve Endülüs Emevî Devletlerinin Siyasî ve Sosyal Tarihi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Emevî Devletinin kuruluşunu sağlayan siyasî ve askerî gelişmeleri anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 İlk üç Emevi halifesi döneminde yaşanan siyasi olayları ve Emevi devletinin dayandığı temel ilkeleri önceki dönem ile mukayeseli bir şekilde sorgular. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Ödev,
3 İktidarın Süfyanilerden Mervanilere intikali esnasında yaşanan siyasi gelişmeleri özetler ve yorumlar. Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Ödev,
4 Abdülmelik b. Mervan ve Ömer b. Abdülaziz döneminde yapılan iktisadi ve sosyal reformları listeler. Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, Sözlü Sınav, Sınav,
5 Velid b. Abdülmelik döneminde ve sonrasında gerçekleşen fetih hareketlerini özetler. Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Emevi devletinin yıkılışına neden olan unsurları ifade eder. Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Sözlü Sınav, Sınav,
7 Abbasi devletinin kuruluşunu sağlayan ihtilalin safhalarını özetler. Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, Sözlü Sınav, Sınav,
8 Abbasi tarihinin dönemlerini ve özelliklerini ifade eder. Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Sözlü Sınav, Sınav,
9 Emeviler ve Abbasiler döneminde kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri açıklar. Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Sözlü Sınav, Sınav,
10 Endülüs Emevî Devletinin dönemlerini ve özelliklerini ifade eder. Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
11 Endülüs Emevî Devletinde kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri açıklar. Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Emevî Devletinin Kuruluşunu Sağlayan Siyasî ve Askerî Gelişmeler
2 Süfyaniler Dönemi
3 Hilafetin Mervanilere İntikali: Mervan ve Abdülmelik b. Mervan Dönemi
4 Abdülmelik b. Mervanın Oğulları ile Ömer b. Abdülaziz Dönemleri
5 Yıkılış Dönemi Halifeleri ve Emevî Devletinin Yıkılışı
6 Abbâsî İhtilali ve Abbâsî Devletinin Kuruluşu: Seffah ve Mansur Dönemi
7 Yükseliş Dönemi Abbasî Halifeleri
8 Samerra Dönemi-Merkezin Bağdata Taşınması ve Abbâsî Devletinin Yeniden Toparlanma Süreci
9 Büveyhîlerin ve Selçukluların Nüfuz Dönemi
10 Son Dönem Abbâsî Halifeleri ve Devletin Yıkılışı
11 Emevîler ve Abbâsîler Döneminde İdarî, Siyasî, Askerî, Adlî ve Malî Yapı
12 Emevîler ve Abbâsîler Döneminde Toplumsal Hayat, İlim ve Kültür Hayatı, Sanat
13 Endülüs Emevî Devletinin Kuruluşu ve Dönemleri
14 Endülüs Emevî Devletinde Kültür ve Medeniyet
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Öztürk, Levent (2012), İslam Tarihi I Ders Notları.

Ders Kaynakları

[2] Aycan, İrfan-Sarıçam, İbrahim (2002), Emeviler, İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları.
[3] Algül, Hüseyin (1997), İslam Tarihi, İstanbul: Gonca Yayınları.
[4] Hitti, Philip (1982): İslam Tarihi, İstanbul: İSAV Yayınları.
[5] Hodgson, Marshall (1995): İslam´ın Serüveni, İstanbul: İz Yayınları.
[6]Yılmaz, Saim (2006), Abbasîler, İstanbul: Milli Kayıhan Yayınları.
[7] Öztürk, Levent (2012), İslâm Toplumunda Hristiyanlar, İstanbul: Ensar Yayınları.
[8] Apak, Adem (2011): Anahatlarıyla İslam Tarihi, II-IV, İstanbul: Ensar Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Ödev 1 5 5
Sözlü Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 16 1 16
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6