| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| İslam Tarihi II | ILA 204 | 4 | 4 + 0 | 4 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ESRA ATMACA | 
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SAİM YILMAZ, Doç.Dr. SERDAR ÖZDEMİR, Doç.Dr. ESRA ATMACA, | 
| Dersin Yardımcıları | Doç.Dr. Saim YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Serdar ÖZDEMİR, Dr. Öğr. Üyesi Esra ATMACA | 
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim | 
| Dersin Amacı | Emevi, Abbasi ve Endülüs Emevî devletlerinin siyasî ve kültürel tarihleri hakkında bilgi sahibi olmak | 
| Dersin İçeriği | Emevî, Abbasi ve Endülüs Emevî Devletlerinin Siyasî ve Sosyal Tarihi | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Emevî Devletinin kuruluşunu sağlayan siyasî ve askerî gelişmeleri anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, | 
| 2 | İlk üç Emevi halifesi döneminde yaşanan siyasi olayları ve Emevi devletinin dayandığı temel ilkeleri önceki dönem ile mukayeseli bir şekilde sorgular. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, | 
| 3 | İktidarın Süfyanilerden Mervanilere intikali esnasında yaşanan siyasi gelişmeleri özetler ve yorumlar. | Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, | 
| 4 | Abdülmelik b. Mervan ve Ömer b. Abdülaziz döneminde yapılan iktisadi ve sosyal reformları listeler. | Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, | 
| 5 | Velid b. Abdülmelik döneminde ve sonrasında gerçekleşen fetih hareketlerini özetler. | Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, | 
| 6 | Emevi devletinin yıkılışına neden olan unsurları ifade eder. | Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, Sınav, | 
| 7 | Abbasi devletinin kuruluşunu sağlayan ihtilalin safhalarını özetler. | Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, | 
| 8 | Abbasi tarihinin dönemlerini ve özelliklerini ifade eder. | Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, Sınav, | 
| 9 | Emeviler ve Abbasiler döneminde kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri açıklar. | Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, Sınav, | 
| 10 | Endülüs Emevî Devletinin dönemlerini ve özelliklerini ifade eder. | Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, | 
| 11 | Endülüs Emevî Devletinde kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Emevî Devletinin Kuruluşunu Sağlayan Siyasî ve Askerî Gelişmeler | |
| 2 | Süfyaniler Dönemi | |
| 3 | Hilafetin Mervanilere İntikali: Mervan ve Abdülmelik b. Mervan Dönemi | |
| 4 | Abdülmelik b. Mervanın Oğulları ile Ömer b. Abdülaziz Dönemleri | |
| 5 | Yıkılış Dönemi Halifeleri ve Emevî Devletinin Yıkılışı | |
| 6 | Abbâsî İhtilali ve Abbâsî Devletinin Kuruluşu: Seffah ve Mansur Dönemi | |
| 7 | Yükseliş Dönemi Abbasî Halifeleri | |
| 8 | Samerra Dönemi-Merkezin Bağdata Taşınması ve Abbâsî Devletinin Yeniden Toparlanma Süreci | |
| 9 | Büveyhîlerin ve Selçukluların Nüfuz Dönemi | |
| 10 | Son Dönem Abbâsî Halifeleri ve Devletin Yıkılışı | |
| 11 | Emevîler ve Abbâsîler Döneminde İdarî, Siyasî, Askerî, Adlî ve Malî Yapı | |
| 12 | Emevîler ve Abbâsîler Döneminde Toplumsal Hayat, İlim ve Kültür Hayatı, Sanat | |
| 13 | Endülüs Emevî Devletinin Kuruluşu ve Dönemleri | |
| 14 | Endülüs Emevî Devletinde Kültür ve Medeniyet | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Öztürk, Levent (2012), İslam Tarihi I Ders Notları. | 
| Ders Kaynakları | [2] Aycan, İrfan-Sarıçam, İbrahim (2002), Emeviler, İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | ||||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Emevî Devletinin kuruluşunu sağlayan siyasî ve askerî gelişmeleri anlatır. | ||||||||||||||
| 2 | İlk üç Emevi halifesi döneminde yaşanan siyasi olayları ve Emevi devletinin dayandığı temel ilkeleri önceki dönem ile mukayeseli bir şekilde sorgular. | ||||||||||||||
| 3 | İktidarın Süfyanilerden Mervanilere intikali esnasında yaşanan siyasi gelişmeleri özetler ve yorumlar. | ||||||||||||||
| 4 | Abdülmelik b. Mervan ve Ömer b. Abdülaziz döneminde yapılan iktisadi ve sosyal reformları listeler. | ||||||||||||||
| 5 | Velid b. Abdülmelik döneminde ve sonrasında gerçekleşen fetih hareketlerini özetler. | ||||||||||||||
| 6 | Emevi devletinin yıkılışına neden olan unsurları ifade eder. | ||||||||||||||
| 7 | Abbasi devletinin kuruluşunu sağlayan ihtilalin safhalarını özetler. | ||||||||||||||
| 8 | Abbasi tarihinin dönemlerini ve özelliklerini ifade eder. | ||||||||||||||
| 9 | Emeviler ve Abbasiler döneminde kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri açıklar. | ||||||||||||||
| 10 | Endülüs Emevî Devletinin dönemlerini ve özelliklerini ifade eder. | ||||||||||||||
| 11 | Endülüs Emevî Devletinde kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri açıklar. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 10 | 
| 1. Ara Sınav | 60 | 
| 1. Sözlü Sınav | 10 | 
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 | 
| Ödev | 1 | 5 | 5 | 
| Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 | 
| Performans Görevi (Uygulama) | 16 | 1 | 16 | 
| Final | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||