| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Hadis Tarihi ve Usulü | ILA 105 | 1 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. GÜLSÜM KORKMAZER |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI, Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ, Prof.Dr. ABDULLAH AYDINLI, Doç.Dr. ŞULE YÜKSEL UYSAL, |
| Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şule Yüksel UYSAL |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Hadis tarihi ve usulünün temel kavramlarını tanıtmak ve hadisleri değerlendirmede metodoloji kazandırmak |
| Dersin İçeriği | Bu derste başlangıçtan günümüze hadis tarihi ve usulü, temel konuları, eserleri ve kavramlarıyla incelenecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Hadislerin günümüze kadar geçirdiği aşamaları kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Peygamber, Vahiy Sünnet ve Hadis kavramlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Hadis Usûlünün temel kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Hadis usulünün temel meselelerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Hadis ravilerinin tabakalarını tanır ve cerh ve ta´dil açısından değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Yakın dönem hadis çalışmalarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Hadisleri sahihlik-zayıflık açısından değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Hadis tarihi ve usulüne giriş: Kavramlar, Hadisin Önemi, Sünnet vahiy ilişkisi | |
| 2 | Hadis Tarihinde dönemler: Tespit, Tedvin | |
| 3 | Tasnif Dönemi | |
| 4 | Tehzîb Dönemi | |
| 5 | Yakın dönem hadis çalışmaları, Türkiyede hadis çalışmaları | |
| 6 | Hadis Tarihinin Bazı Meseleleri | |
| 7 | Hadisleri inceleme gereği | |
| 8 | Hadis usulü eserleri | |
| 9 | Senedin incelenmesi, Sahâbe, Tâbiûn, Etbâu-Tâbiîn | |
| 10 | Ravide aranan nitelikler (adalet, zabt), Ravinin tadili ve cerhi, Ravide cerh ve tadilin birleşmesi, Ravinin cerh ve tadilinde kullanılan lafızlar, Ravinin âdâbı, Ravinin hadis öğrenme yolları | |
| 11 | Metnin İncelenmesi: Eldeki bilgilerle karşılaştırma, Dil özellikleri | |
| 12 | Hadislerin tasnifi, Makbul hadisler, Sahih ve Hasen hadis Merdud hadisler: Zayıf hadis: Mürsel, Munkatı, Mudal, Muallak, Mudelles | |
| 13 | Merdud hadisler: Muallel, Muzdarib, Maklub, Şâz, Munker, Metruk, Mevzu hadis, tarihçesi, hadis uydurma sebepleri, tanıma yolları | |
| 14 | Muşterek Hadis çeşitleri: Kudsi, Merfu, Mevkuf, Maktu, Musned, Muttasıl, Muanan , Mudrec, Haber-i Vâhid, Meşhur, Aziz, Ferd, Garîb, Musahhaf, Muharref, Mutâbî, Şâhid, Muhkem, Muhtelif |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Abdullah Aydınlı, Hadis Tarihi Ders Notları, Anadolu Ü. Yayınları, Hadis Tarihi ve Usulü, Eskişehir 2010 |
| Ders Kaynakları | 1. İsmail Lütfi Çakan, Hadis Edebiyatı Tarihi, İstanbul 1985. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hadislerin günümüze kadar geçirdiği aşamaları kavrar. | ||||||||||||||
| 2 | Peygamber, Vahiy Sünnet ve Hadis kavramlarını analiz eder. | ||||||||||||||
| 3 | Hadis Usûlünün temel kavramlarını tanımlar. | ||||||||||||||
| 4 | Hadis usulünün temel meselelerini analiz eder. | ||||||||||||||
| 5 | Hadis ravilerinin tabakalarını tanır ve cerh ve ta´dil açısından değerlendirir. | ||||||||||||||
| 6 | Yakın dönem hadis çalışmalarını tanır. | ||||||||||||||
| 7 | Hadisleri sahihlik-zayıflık açısından değerlendirebilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 3. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||