| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Din Psikolojisi | ILA 209 | 3 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | Yoktur |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yoktur |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ABDULVAHİT İMAMOĞLU, Arş.Gör.Dr. YUNUS EMRE TEMİZ, |
| Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Ayşe Şentepe |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Bir bütün olarak Din Psikolojisi bilimini; kavram ve düşünce olarak öğrenciye algılatmaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste başlangıcından günümüze din psikolojisinin bir ilim olarak gelişimi, ortaya çıkan ekoller ve araştırma alanları işlenecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Din Psikolojisinin tanımını, konusunu ve gayesini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Din Psikolojisinin temel kaynaklarını analiz eder. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 3 | Din Psikolojisinin araştırma alanlarını açıklar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 4 | Din psikolojisinin diğer İslami ilimlerle münasebetini sentezler. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 5 | Dini duygu ve düşünce hayatını analiz eder. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 6 | Din değiştirme kriterlerini ifade eder. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 7 | Din ve insan ilişkilerini değerlendirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 8 | Dini hayatın psişik hallerini açıklar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Din psikolojisine genel bakış | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 2 | Din psikolojisinin temel kavramları | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 3 | Genel psikoloji ve din psikolojisi | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 4 | Din psikolojisinde yeni gelişmeler | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 5 | Din psikolojisinin alanları | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 6 | Dini duygu, | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 7 | Dini düşünce | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 8 | Dini fiiller. | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 9 | Din değiştirme | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 10 | Mistisizm ve psikoloji | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 11 | Insanın gelişimi ve din | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 12 | Dini hayat ve benlik | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 13 | Şahsiyet ve dini tutumlar | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 14 | Konulara genel bakış | Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Hökelekli, H.(1993), Din Psikolojisi, T.D.V. Yayınları, Ankara. |
| Ders Kaynakları | 2. Armaner, N., (1980), Din Psikolojisine Giriş, Ayyıldız Matbaası, Ankara. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | ||||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Din Psikolojisinin tanımını, konusunu ve gayesini açıklar. | ||||||||||||||
| 2 | Din Psikolojisinin temel kaynaklarını analiz eder. | ||||||||||||||
| 3 | Din Psikolojisinin araştırma alanlarını açıklar. | ||||||||||||||
| 4 | Din psikolojisinin diğer İslami ilimlerle münasebetini sentezler. | ||||||||||||||
| 5 | Dini duygu ve düşünce hayatını analiz eder. | ||||||||||||||
| 6 | Din değiştirme kriterlerini ifade eder. | ||||||||||||||
| 7 | Din ve insan ilişkilerini değerlendirir. | ||||||||||||||
| 8 | Dini hayatın psişik hallerini açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 76 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||