Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Hukuk Metodolojisinde İctihad Düşüncesi ILA 483 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri Yok.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SONER DUMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İslam Hukuk düşüncesinin en önemli konularından olan ictihadın tanımı, kapsamı, türleri, engellerini tanıtmak ve günümüzde ictihadın yeniden etkin kılınması konusunda neler yapılabileceğini tartışmak.
Dersin İçeriği Bu ders kapsamında fıkıh usulü eserlerinin ictihad bölümde yer alan tartışmalar yanında modern dönemdeki ictihad tartışmalarına, ictihadın kapsamı, türleri ve engelleri konularına değinilecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İctihadın tanımını yapar, türlerini belirtir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
2 İctihad türlerinin birbiriyle olan ilişkisini kavrar. Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 İctihada açık olan alanlar ile ictihada kapalı olan alanları birbirinden ayırır.ı birbirinden ayrıştırır. Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 İctihadın şartlarını ve müctehidlerin tabakalarını betimler. Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 İctihadın engellerini analiz eder. Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Günümüzde ictihadın yeniden canlandırılması çalışmalarını ve klasik dönemi karşılaştırır. Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İctihadın Tanımı ve Kavramsal Çerçeve
2 İctihada İlişkin Tarihsel Süreç I
3 İctihada İlişkin Tarihsel Süreç II
4 İctihadın Kapsamı ve Türleri I
5 İctihadın Kapsamı ve Türleri II
6 İctihadın Alanı
7 İctihadın Şartları
8 İctihadın fetva ve kaza ile ilişkisi
9 Müctehidlerin Tabakaları
10 İctihadın Hükmü
11 İctihadın Engelleri
12 Taklid, intikal, telfik
13 Modern Dönemde ictihada ilişkin tartışmalar I
14 Modern Dönemde ictihada ilişkin tartışmalar II
Kaynaklar
Ders Notu DİA Maddeleri
www.isam.org.tr adresinde ictihada ilişkin makaleler.
Ders Kaynakları 1. Hayreddin Karaman, İslam Hukukunda İctihad, Ensar Neşriyat, İstanbul 2010.
2. Ahmet Yaman, Makâsıd ve İctihad, Rağbet Yayınları, İstanbul 2010.
3. Murat Şimşek, İslam Hukukunda Bağlayıcılık Bakımından Hz. Peygamber´in İctihad ve Tasarrufları, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2010.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar.
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 2 2
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5