| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Fıkıh ve İktisat | ILA 481 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SONER DUMAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Günümüzde var olan iktisadi uygulamaların fıkhî yönünü tanıma. |
| Dersin İçeriği | İslam açısından tüketim, üretim ilişkileri, bölüşüm esasları, iktisadi kavramların ortaya çıkışı ve bunların Kuran ve hadislerdeki yeri ve İslam iktisadında tüketicinin korunması açısından ortaya konulan ilkeler incelenir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İslamın temel kaynaklarında iktisadi meselelere dair yer alan hükümleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 2 | Tarihi süreçte iktisadi meselelere dair müslüman düşünürlerin ürettikleri bilgilere dair malumat edinir. | Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
| 3 | İslamın üretim ve tüketim çerçevesinde ortaya koyduğu genel ilkeleri bilir. | Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
| 4 | Farklı iktisat sistemleri arasında mukayeseler yapar. | Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
| 5 | Fıkhın kaynaklarında yer alan iktisadi ilkeleri tanır. | Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
| 6 | Finans kurumlarının işlemlerini tanır. | Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İktisat Terimi ve Günümüz Ekonomik Sistemleri | |
| 2 | İslâm Ekonomisinin Özellikleri | |
| 3 | İslâm Ekonomisinin Kaynakları | |
| 4 | İslâm Ekonomisinde Finansman Kaynakları | |
| 5 | Karz-ı Hasen | |
| 6 | İnan Ortaklığı | |
| 7 | Vücuh (Kredi) Ortaklığı | |
| 8 | İş ve Taahhüt Ortaklığı | |
| 9 | Mudarabe Ortaklığı | |
| 10 | Günümüz Finans Kurumları ve Bankacılık I | |
| 11 | Günümüz Finans Kurumları ve Bankacılık II | |
| 12 | Risk Sermayesi ve Mudarabe İliskisi | |
| 13 | Osmanlı Devletinde Para Vakıfları | |
| 14 | Osmanlı Devletinde Mâlikâne Sistemi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Tabakoğlu, Ahmet, İslam İktisadı |
| Ders Kaynakları | Yeniçeri, Celal, İslam İktisadının Esasları |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | ||||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | ||||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İslamın temel kaynaklarında iktisadi meselelere dair yer alan hükümleri bilir. | ||||||||||||||
| 2 | Tarihi süreçte iktisadi meselelere dair müslüman düşünürlerin ürettikleri bilgilere dair malumat edinir. | ||||||||||||||
| 3 | İslamın üretim ve tüketim çerçevesinde ortaya koyduğu genel ilkeleri bilir. | ||||||||||||||
| 4 | Farklı iktisat sistemleri arasında mukayeseler yapar. | ||||||||||||||
| 5 | Fıkhın kaynaklarında yer alan iktisadi ilkeleri tanır. | ||||||||||||||
| 6 | Finans kurumlarının işlemlerini tanır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Sözlü Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Sözlü Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 113 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||