| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Emevilerde Sosyal Hayat | ILA 312 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAİM YILMAZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Emevi toplumunu meydana getiren unsurları tanımak ve sosyal yaşantıları hakkında bilgi sahibi olmak |
| Dersin İçeriği | Emevi toplumunu meydana getiren unsurlar, bu sosyal grupların sosyal ve gündelik yaşantıları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Emeviler dönemi ziraat ve ticaret hayatını anlatır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
| 2 | Toplumu meydana getiren tabakaları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 3 | Emevi saray hayatını tasvir eder. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, |
| 4 | Şehir yaşantısını özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, | Sınav, |
| 5 | Köy yaşantısını tasvir eder. | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, |
| 6 | Dönemin giyim eşyalarını ve yemek kültürünü bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| 7 | Bayram kutlamalarını ve oyun-eğlence hayatını özetler. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Siyasi, İdari ve Askeri Yapı | |
| 2 | Ziraat ve Ticaret Hayatı | |
| 3 | Toplumu Meydana Getiren Sosyal Gruplar: Müslümanlar | |
| 4 | Zımmiler | |
| 5 | Köleler | |
| 6 | Saray Hayatı | |
| 7 | Şehir Hayatı | |
| 8 | Köy Hayatı | |
| 9 | Meslekler | |
| 10 | Kadının Toplumdaki Yeri | |
| 11 | Giyim Eşyaları | |
| 12 | Yemek Kültürü | |
| 13 | Bayramlar | |
| 14 | Oyun ve Eğlence Hayatı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Hasan, İbrahim Hasan (1985): Siyasi-Dini-Kültürel-Sosyal İslam Tarihi, II, İstanbul: Kayıhan Yayınları. |
| Ders Kaynakları | [2] Yiğit, İsmail (1995): Emeviler, DİA, XI, s. 87-108, İstanbul: Diyanet İşleri Başkanlığı. [3] Hitti, Philip (1989): Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. [4] Altınay, Ramazan (2006), Emevilerde Günlük Yaşam, Ankara: Ankara Okulu Yayınları. [5] Öztürk, Levent (2012), İslâm Toplumunda Hristiyanlar, İstanbul: Ensar Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | ||||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Emeviler dönemi ziraat ve ticaret hayatını anlatır. | ||||||||||||||
| 2 | Toplumu meydana getiren tabakaları açıklar. | ||||||||||||||
| 3 | Emevi saray hayatını tasvir eder. | ||||||||||||||
| 4 | Şehir yaşantısını özetler. | ||||||||||||||
| 5 | Köy yaşantısını tasvir eder. | ||||||||||||||
| 6 | Dönemin giyim eşyalarını ve yemek kültürünü bilir. | ||||||||||||||
| 7 | Bayram kutlamalarını ve oyun-eğlence hayatını özetler. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 72 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||