| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Alevi-Bektaşi Edebiyatı | ILA 462 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Alevi-Bektaşiliğin klasik kaynaklarını tanımak ve örnek metinler okumak |
| Dersin İçeriği | Alevi Bektaşi klasikleri, ulu ozanlar ve nefesleri, Buyruk, menakibname, erkanname, fütüvvetname, |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bektaşilik, Alevilik ve Kızılbaşlık kavramlarını tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Alevi Bektaşi klasiklerini bilir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 3 | Ulu ozanları tanır | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 4 | Alevi Bektaşi metinlerinin genel özelliklerini bilir, | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 5 | Vilâyetnâme ve menâkıb metinlerini tanır | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 6 | Alevi edebiyatını değerlendirebilir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş ve genel bir çerçeve | |
| 2 | Alevilik, Bektaşilik, Kızılbaşlık vb. terimler | |
| 3 | Cafer Sadık ve Buyruk, | |
| 4 | Şeyh Safi Buyruğu | |
| 5 | Hacı Bektaş Veli ve eserleri | |
| 6 | Velayetname, Makalat, Şerh-i Besmele, | |
| 7 | Erkan-nameler | |
| 8 | Cenk-nameler | |
| 9 | Fütüvvetnameler | |
| 10 | Ulu Ozanlar | |
| 11 | Nesimi, Fuzuli | |
| 12 | Hatai ve divanı | |
| 13 | Pir Sultan Abdal | |
| 14 | Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] İsmet Zeki Eyuboğlu, Alevi-Bektaşi Edebiyatı, Der Yayınları, İstanbul 1991, 347 sf. [2] Ahmet Yaşar Ocak, Türk Sufiliğine Bakışlar, İstanbul 2002. [3 Haz. Fuat Bozkurt] Buyruk İmam Cafer-i Sadık Buyruğu 4. Baskı Kapı yayınları İstanbul 2009 [4].Mustafa Ekinci, Şah İsmail ve İnanç Dünyası Beyan Yayınları İstanbul 2010. [5] Şah İsmail Hatai, Şiirleri Ve Eserleri, Neşr: Azerbeycan İlimler Akademiyası Bakü 1966. [6] Ethem Ruhi Fığlalı, Türkiyede Alevilik Bektaşilik, Ankara 1996. [7] Adil Ali Atalay Vaktidolu. Seyyid Nesimi Divanı Can Yayınları 2009 [8] Önet Yağcı, Pir Sultan Abdal Yaşamı ve Şiirleri, Cumhuriyet Kitapları 2011 [9] Mustafa Ekinci, Anadolu Aleviliğinin Tarihsel Arka planı, İstanbul 2002. [10] Aziz Yalçın, Hacı Bektaşi Veli ve Bektaşi Alevilik Derin Yayınları 2007 [11] Ali Nihat Tarlan, Fuzuli Divanı Şerhi Akçağ Yayınları,2009 [12] Şeyh Safiyeddin Erdebili, Makalat (Şeyh Safi Buyruğu) Çeviren: Sönmez Kutlu/ Dr. Nizamettin Parlak Horasan Yayınları 2009 [13] Muhtar, Cemal, Hurûfî Türk Şairleri, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1986, sayı: 4, s. 219-226 [14] Ekinci, Mustafa, Şah İsmailin Mahlası Hataî Kelimesinin Etimolojisi, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2004, sayı: 13, s. 159-170. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bektaşilik, Alevilik ve Kızılbaşlık kavramlarını tanımlar, | ||||||||||||||
| 2 | Alevi Bektaşi klasiklerini bilir | ||||||||||||||
| 3 | Ulu ozanları tanır | ||||||||||||||
| 4 | Alevi Bektaşi metinlerinin genel özelliklerini bilir, | ||||||||||||||
| 5 | Vilâyetnâme ve menâkıb metinlerini tanır | ||||||||||||||
| 6 | Alevi edebiyatını değerlendirebilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 97 |
| 1. Kısa Sınav | 1 |
| 1. Ödev | 1 |
| 2. Kısa Sınav | 1 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||