| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Özel Eğitimde Okul ve Kurum Deneyimi | OEO 312 | 6 | 1 + 4 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yoktur. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yoktur. |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Dr. Emrah BİLGİÇ |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Özel eğitim hizmetlerinin sağlandığı kurumlarda okul deneyimi kazanma |
| Dersin İçeriği | Özel eğitim hizmetlerinin sağlandığı kurumlarda okul deneyimi kazanma; eğitim-öğretim hizmetlerine katılma; özel eğitim hazırlık çalışmalarım planlama; eğitim ortamlarında sımf öğretmeni, rehber öğretmen ve diğerleriyle işbirliği yapma; eğitim ortamlarında sımf yönetme; öğretimsel uyarlamalar yapma; öğretimi yürütme; yürütülen uygulamaların sımf içi sunumlarım gerçekleştirme; karşılaşılan sorunlara ilişkin öneriler geliştirme ve uygulama. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türkiye’deki ilköğretim okullarının yapısını, işleyişini ve öğretim programlarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 2 | Türkiye’deki ilköğretim okullarının yapısını, işleyişini ve öğretim programlarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 3 | Eğitim ortamlarında doğal destek sağlayan kaynakları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 4 | Eğitim ortamlarında rol oynayan eğitim ekipleri ve işbirlikçi çalışmalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 5 | Eğitim ortamlarında yapılabilecek gereksinim belirleme çalışmalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 6 | Eğitim ortamlarında yapılabilecek çevre, materyal ve öğretim uyarlamalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 7 | Gözlem yaptığı eğitim ortamına ve özel gereksinimli öğrenciye yönelik rapor hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kurum ve sınıf içi eğitsel, davranışsal ve gelişimsel uygulamaları gözlemleme | Gözlem Kılavuzu |
| 2 | Kurum ve sınıf içi eğitsel, davranışsal ve gelişimsel uygulamaları gözlemleme | Gözlem Kılavuzu |
| 3 | Kurum ve sınıf içi eğitsel, davranışsal ve gelişimsel uygulamaları gözlemleme | Gözlem Kılavuzu |
| 4 | Kurum ve sınıf içi eğitsel, davranışsal ve gelişimsel uygulamaları gözlemleme | Gözlem Kılavuzu |
| 5 | Çocukların akademik ve akademik olmayan davranışlarını gözlemleme | Gözlem Kılavuzu |
| 6 | Çocukların akademik ve akademik olmayan davranışlarını gözlemleme | Gözlem Kılavuzu |
| 7 | Çocukların akademik ve akademik olmayan davranışlarını gözlemleme | Gözlem Kılavuzu |
| 8 | Çocukların akademik ve akademik olmayan davranışlarını gözlemleme | Gözlem Kılavuzu |
| 9 | Arasınav | Gözlem Kılavuzu |
| 10 | Gözlemleri paylaşma ve tartışma | Gözlem Kılavuzu |
| 11 | Kurumda ve sınıfta karşılaşabilecek sorunlar ve öneriler hakkında tartışma | Gözlem Kılavuzu |
| 12 | Kurumda ve sınıfta karşılaşabilecek sorunlar ve öneriler hakkında tartışma | Gözlem Kılavuzu |
| 13 | Kurumda ve sınıfta karşılaşabilecek sorunlar ve öneriler hakkında tartışma | Gözlem Kılavuzu |
| 14 | Final | Gözlem Kılavuzu |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | İlgili ders notu |
| Ders Kaynakları | Batu, S., ve İftar, G. K., (2002), Kaynaştırma: Ankara: Kök Yayıncılık. Bilgic, E. (2016) Özel Eğitimde Okuma - Yazma Öğretimi. (Ed. Hasan Avcıoğlu), Ankara: Eğiten Kitap.
Kırcaali-ftar, G. ve Uysal, A. Zihin Özürlü Öğrencilere Özel Eğitim Danışmanlığı Aracılığıyla Uygulanan Resimli Fişlerle Okuma-Yazma Öğretiminin Etkililiği, |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türkiye’deki ilköğretim okullarının yapısını, işleyişini ve öğretim programlarını değerlendirir. | |||||||||||||||
| 2 | Türkiye’deki ilköğretim okullarının yapısını, işleyişini ve öğretim programlarını değerlendirir. | |||||||||||||||
| 3 | Eğitim ortamlarında doğal destek sağlayan kaynakları açıklar. | |||||||||||||||
| 4 | Eğitim ortamlarında rol oynayan eğitim ekipleri ve işbirlikçi çalışmalarını açıklar. | |||||||||||||||
| 5 | Eğitim ortamlarında yapılabilecek gereksinim belirleme çalışmalarını açıklar. | |||||||||||||||
| 6 | Eğitim ortamlarında yapılabilecek çevre, materyal ve öğretim uyarlamalarını açıklar. | |||||||||||||||
| 7 | Gözlem yaptığı eğitim ortamına ve özel gereksinimli öğrenciye yönelik rapor hazırlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 0 |
| Toplam | 0 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 4 | 5 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 161 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||