Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Halk Sağlığı Hemşireliği | HEM 403 | 7 | 4 + 8 | 8 | 12 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME, Öğr.Gör. TİJEN NEMUT, Dr.Öğr.Üyesi HANDE CENGİZ AÇIL, Arş.Gör. ÖZGE YAMAN, Arş.Gör.Dr. AYŞE ÇELİK YILMAZ, Arş.Gör.Dr. AYSEL GÜL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Katılımcıların uygulamalarında toplum sağlığını gözönünde bulundurmalarını ve bunlara göre davranmalarını sağlamak, Türkiye’deki sağlık örgütlenmesi ve mevzuatı koruyucu sağlık bakım uygulamalarını,çevre sağlığı uygulamalarını, bağışıklama uygulamalarını,bulaşıcı olmayan hastalıklarda halk sağlığı uygulamalarını,yaşlılık sağlığı uygulamalarını,ana sağlığı ve aile planlaması uygulamalarını, ,çocuk sağlığı uygulamalarını bilmelerini sağlamak |
Dersin İçeriği | Toplum, aile ve bireyin sağlığının korunması, geliştirilmesi, erken tanı, tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerine ilişkin halk sağlığı hemşiresinin işlevlerini ve temel ilkelerini inceler. Bu kapsamda, halk sağlığı hemşireliğinin tarihsel gelişimi, tanımı, rolleri, sağlığın değerlendirilmesi, aile yapısı ve kültür, genetik bilgisi, çevre, iş, okul, yaşlı sağlığı, ana-çocuk sağlığı ve aile planlaması gibi özel alanlarda halk sağlığı hemşireliğinin yeri, sağlık hizmetleri, sağlık örgütlenmeleri ve politikaları konuları yer alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çalıştığı çevreyi belli başlı özellikleri ile tanımlar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, | Sınav, Performans Görevi, |
2 | Mesleki hak, görev ve sorumlulukları bilir ve önemini kavrar. | Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Sınav, Performans Görevi, |
3 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede bilgilerini kullanır ve becerilerini uygular. | Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
4 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede bilgi ve beceri sahibi olabilir, çalıştığı alan ile ilgili kayıt ve istatistikleri tutar. | Rol Oynama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
5 | Halk sağlığında özel bir önemi olan ev ziyaretlerini planlı ve düzenli yapılmasını sağlar, evde bakım hizmetlerini yürütür ve her iki hizmetin insan sağlığına katkısını belirler. | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
6 | Toplumdaki risk gruplarının (anne, çocuk, yaşlı, adölesan vb.) sorunlarını tanımlar, toplumu sağlık konularında eğitmeye yönelik eğitim programları düzenler. | Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
7 | Genetik yolla geçen hastalıkların özelliklerini bilir, tanımlar ve insan sağlığı ile olan ilişkisini kavrar. | Tartışma, Anlatım, | Sınav, |
8 | Halk sağlığı alanında hizmet vermeye istekli olabilir, halk sağlığı etkinliklerinin yöntemlerini alana uygulama becerisi kazanır. | Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
9 | Bağışıklama programlarının beli başlı özelliklerini kavrar ve programın yürütülmesinde sorumluluk alır. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
10 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir. | Anlatım, | Ödev, Sınav, |
11 | Ana çocuk sağlığı ve aile planlaması hizmetlerinin önemini kavrar ve hizmetlere yönelik bilgi ve becerilerini uygular. | Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
12 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | Tartışma, Anlatım, | Sınav, |
13 | toplıma yönelik tüm uyglama ve süreçlerde kanıt temelli yaklaşımları sergilemek ve takip etmek | Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Örnek Olay, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk sağlığı bilimlerinin doğuşu ve tarihçesi,Halk Sağlığı ve Hemşireliğine Giriş | |
2 | Temel sağlık hizmetleri,Hizmetleri veren kurumlar, Sağlıkta dönüşüm politikası,Aile Hekimliği sistemi ve halk sağlığı hemşiresinin durumu | |
3 | Aile hemşireliği süreci,ev ziyaretleri ve evde bakımın önemi , sağlık eğitimi | |
4 | Anne ve çocuk sağlığı,çocukta bağışıklama, Adolesan sağlığıve kanıt temelli uygulamalar ışığında değerlendirme | |
5 | Bağışıklama ve kanıt temelli uygulamalar ışığında değerlendirme | |
6 | Aile planlaması hizmetleri, Yaşlı sağlığı | |
7 | Yaşlı Sağlığı | |
8 | Okl sağlığı ve kanıt temelli uygulamalar ışığında değerlendirme | |
9 | Çevre sağlığı hizmetleri | |
10 | Toplum ruh sağlığı hizmetleri ve kanıt temelli uygulamalar ışığında değerlendirme | |
11 | , Epidemiyeloji kavram ve kurallar | |
12 | Sosyal hastalıklar, Bulaşıcı hastalıklar | |
13 | Genetik bilgisi , Genetik yolla geçen hastalıklar ve | |
14 | Antropoloji ve Türkiye´de nüfus hareketleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Halk Sağlığı Hemşireliği Basılmamış Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1- Cimete G (Ed.) (1998) Evde Sağlık Bakımı Hizmetlerinin Tarihsel Gelişimi ve Evde Bakımda Hemşirenin Yeri, I.Ulusal Evde Bakım Kongresi Kitabı, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çalıştığı çevreyi belli başlı özellikleri ile tanımlar. | |||||||||
2 | Mesleki hak, görev ve sorumlulukları bilir ve önemini kavrar. | |||||||||
3 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede bilgilerini kullanır ve becerilerini uygular. | |||||||||
4 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede bilgi ve beceri sahibi olabilir, çalıştığı alan ile ilgili kayıt ve istatistikleri tutar. | |||||||||
5 | Halk sağlığında özel bir önemi olan ev ziyaretlerini planlı ve düzenli yapılmasını sağlar, evde bakım hizmetlerini yürütür ve her iki hizmetin insan sağlığına katkısını belirler. | |||||||||
6 | Toplumdaki risk gruplarının (anne, çocuk, yaşlı, adölesan vb.) sorunlarını tanımlar, toplumu sağlık konularında eğitmeye yönelik eğitim programları düzenler. | |||||||||
7 | Genetik yolla geçen hastalıkların özelliklerini bilir, tanımlar ve insan sağlığı ile olan ilişkisini kavrar. | |||||||||
8 | Halk sağlığı alanında hizmet vermeye istekli olabilir, halk sağlığı etkinliklerinin yöntemlerini alana uygulama becerisi kazanır. | |||||||||
9 | Bağışıklama programlarının beli başlı özelliklerini kavrar ve programın yürütülmesinde sorumluluk alır. | |||||||||
10 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir. | |||||||||
11 | Ana çocuk sağlığı ve aile planlaması hizmetlerinin önemini kavrar ve hizmetlere yönelik bilgi ve becerilerini uygular. | |||||||||
12 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | |||||||||
13 | toplıma yönelik tüm uyglama ve süreçlerde kanıt temelli yaklaşımları sergilemek ve takip etmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 4 | 4 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 6 | 72 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 12 | 24 |
Performans Görevi (Uygulama) | 14 | 8 | 112 |
Final | 1 | 65 | 65 |
Toplam İş Yükü | 299 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,96 | ||
dersAKTSKredisi | 12 |