Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Etkili İletişim ve İnsan Davranışları SHE 108 2 2 + 1 3 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLGÜN DURAT
Dersi Verenler Doç.Dr. GÜLGÜN DURAT, Arş.Gör.Dr. EMİNE CİNCİOĞLU, Arş.Gör. ÇİĞDEM ŞEN TEPE, Arş.Gör. BEDİA TARSUSLU, Arş.Gör. SEVGİ KÖROĞLU,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Emine CİNCİOĞLU, Arş. Gör. Çiğdem ŞEN TEPE, Arş. Gör. Bedia TARSUSLU, Arş. Gör. Sevgi KÖROĞLU

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Hemşirelik ve ebelikte kişilerarası ilişkilerin önemi, iletişimi etkileyen faktörler, etkin ve etkin olmayan iletişim teknikleri ve temel gelişim kuramları konusunda bilgi ve beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği

Temel psikolojik kavramlar ve gelişim kuramları

Kişilerarası ilişkilerde temel kavramlar ve iletişim teknikleri

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Algı, duygu, düşünce gibi temel psikolojik kavramları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Kişilerarası ilişkilerde temel kavramları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
3 Hasta ile etkileşimde etkin olan/terapötik iletişim tekniklerini kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Grup Çalışması, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Hasta ile etkileşimde etkin olmayan/nonterapötik iletişim tekniklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 İnsan davranışlarında normalliği ve normalden sapmayı örneklendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
6 Temel gelişim kuramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
7 İnsan davranışlarını ve tepkilerini, temel gelişim kuramları doğrultusunda değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 PSİKOLOJİDE TEMEL KAVRAMLAR
2 KENDİNİ TANIMA
3 KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE TEMEL KAVRAMLAR
4 İLETİŞİM LABORATUVARI
5 İLETİŞİM LABORATUVARI
6 ETKİN VE ETKİN OLMAYAN İLETİŞİM TEKNİKLERİ VE KANIT TEMELLİ UYGULAMALAR
7 NORMAL-NORMAL DIŞI DAVRANIŞ(LAR) VE ÖZEL DURUMLARDA İLETİŞİM
8 İLETİŞİM LABORATUVARI
9 VİZE
10 PSİKODİNAMİK GELİŞİM KURAMI VE SAVUNMA MEKANİZMALARI
11 PSİKOSOSYAL VE AHLAKİ GELİŞİM KURAMLARI
12 İLETİŞİM LABORATUVARI
13 DAVRANIŞÇI VE BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMLARI
14 İLETİŞİM LABORATUVARI
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Üstün B. Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, 2005, İzmir, Okullar Yayınevi.

2. Terakye G. Hasta Hemşire İlişkileri, 5. Baskı, 1998, Ankara, Zirve Ofset.

3. Rita L. Atkınson. Psikolojiye Giriş., 4. Baskı, Çev.Alogan,Y., Ankara, 2008, Arkadaş Yayınevi.

4. Geçtan E. Psikodinamik Psikiyatri ve Normal Dışı Davranışlar, 2015 Metis Yayınları. 

5. Özcan A. Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, 2. Baskı, Ankara, 2006, Sistem Ofset.

6. Gürhan N., Okanlı A. Yaşamın Sırrı İletişim, Ankara, 2017, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri.

7. Öz F., Demiralp M. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin, 3. Baskı, Ankara, 2014, Akademisyen Yayınevi.

8. Kaya A. Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim, 9. Baskı, Ankara, 2016, Pegem Akademi.

9. Öztürk MO, Uluşahin NA. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları,15. Baskı, Ankara, 2018, Nobel Tıp Kitapevleri. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder.
5 Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
7 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
2. Kısa Sınav 10
1. Ara Sınav 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 5 5
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 16 16
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 84
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,36
Dersin AKTS Kredisi 3