Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sağlıklı İletişim | SHE 211 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLGÜN DURAT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Uzm. Emine CİNCİOĞLU, Arş. Gör. Uzm. Çiğdem ŞEN TEPE, Arş. Gör. Uzm. Bedia TARSUSLU |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | İletişimle ilgili temel kavramlar, hemşire/ebe ile hasta ilişkisi ve iletişimi, bazı özel durumlarda iletişim konularında bilgi, beceri ve farkındalık kazandırma. |
Dersin İçeriği | İletişimde temel kavramlar Özel durumlarda iletişim yöntemleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sağlıkta kişiler arası ilişkilerin önemini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | İletişimi engelleyen bireysel ve çevresel değişkenleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Hasta ile terapötik iletişimi engelleyen durumları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
4 | Farklı hasta durumları (ağlayan, çocuk, yaşlı, tedaviyi reddeden, suskun vb.) karşısında, terapötik hemşire/ebe tepkilerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
5 | Hemşirelik ve ebelikte iletişimde atılgan teknikleri kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
6 | Hemşirelik ve ebelikte temel danışmanlık becerilerini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İNSANI ANLAMAK, KENDİNİ TANIMAK | |
2 | HEMŞİRELİK / EBELİKTE KİŞİLERARASI İLİŞKİLER VE TEMEL KAVRAMLAR | |
3 | HASTA-HEMŞİRE / EBE İLİŞKİSİ VE İLETİŞİMİ | |
4 | İLETİŞİM ENGELLERİ | |
5 | ÖZEL DURUMLARDA İLETİŞİM I | |
6 | ÖZEL DURUMLARDA İLETİŞİM II | |
7 | ÖZEL DURUMLARDA İLETİŞİM III | |
8 | VİZE | |
9 | HASTA YAKINLARI İLE İLETİŞİM | |
10 | AİLE İÇİ İLETİŞİM | |
11 | AST-ÜST İLİŞKİLERİ VE SAĞLIK ÇALIŞANLARI İLE İLETİŞİM | |
12 | ÇATIŞMA-KRİZ-ŞİDDET VE İLETİŞİM | |
13 | İLETİŞİMDE ATILGANLIK BECERİLERİ | |
14 | DANIŞMANLIK BECERİLERİ |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Üstün B. Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, 2005, İzmir, Okullar Yayınevi. 2. Terakye G. Hasta Hemşire İlişkileri, 5. Baskı, 1998, Ankara, Zirve Ofset. 3. Rita L. Atkınson. Psikolojiye Giriş., 4. Baskı, Çev.Alogan,Y., Ankara, 2008, Arkadaş Yayınevi. 4. Geçtan E. Psikodinamik Psikiyatri ve Normal Dışı Davranışlar, 2015 Metis Yayınları. 5. Özcan A. Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, 2. Baskı, Ankara, 2006, Sistem Ofset. 6. Gürhan N., Okanlı A. Yaşamın Sırrı İletişim, Ankara, 2017, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 7. Öz F., Demiralp M. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin, 3. Baskı, Ankara, 2014, Akademisyen Yayınevi. 8. Kaya A. Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim, 9. Baskı, Ankara, 2016, Pegem Akademi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sağlıkta kişiler arası ilişkilerin önemini tanımlar. | |||||||||
2 | İletişimi engelleyen bireysel ve çevresel değişkenleri sıralar. | |||||||||
3 | Hasta ile terapötik iletişimi engelleyen durumları tanımlar. | |||||||||
4 | Farklı hasta durumları (ağlayan, çocuk, yaşlı, tedaviyi reddeden, suskun vb.) karşısında, terapötik hemşire/ebe tepkilerini sıralar. | |||||||||
5 | Hemşirelik ve ebelikte iletişimde atılgan teknikleri kullanır. | |||||||||
6 | Hemşirelik ve ebelikte temel danışmanlık becerilerini tanımlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 59 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,36 | ||
dersAKTSKredisi | 2 |