| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Reçel, Marmelat ve Jele Yapım Tekniği | GDM 610 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OKTAY YEMİŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı; reçel, marmelat ve jele işleme teknikleri ile reçel, marmelat ve jele üretiminde kullanılan ekipmanlar ve bu ürünlerin fiziksel ve kimyasal özellikleri hakkında vermektir. |
| Dersin İçeriği | Pektin kimyası, teknolojik özellikleri, jel oluşum mekanizması, şeker içeriğini attırarak dayandırmanın prensipleri, meyvelerin hazırlanmaları, şeker ve asit çözeltileri, Reçel, Marmelat ve Jele ile ilgili ürün standartları; Reçel, Marmelat ve Jele hazırlama formülleri ve hesaplamaları; Şeker içeriği arttırılmış ürünlerde üretim hataları ve bozulmalar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Meyve-Sebzelerin Dayandırılma Yöntemleri (özellikle şeker içeriğini arttırarak dayandırma, evaporasyon) ve prensiplerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 2 | Reçel, Marmelat ve Jele ile ilgili tanımları ve arasındaki farklılıkları kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 3 | Türk gıda kodeksi ve TSEde yer alan reçel ve benzeri ürünler ile ilgili tanımları kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 4 | Reçel, Marmelat ve Jele üretiminde kullanılan formülleri ve üretim aşamalarını tasarlar ve gerekli hesaplamaları yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, | Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 5 | Herhangi bir meyveden reçel üretimi yapar ve üretim aşamalarını tasarlar | Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
| 6 | Reçel marmelat ve jele gibi ürünlerde kalite kontrol uygulamaları yapar ve uygular | Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 7 | Pektinden kaynaklı jel oluşum mekanizmasını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Meyve ve sebzelerin muhafaza yöntemleri | |
| 2 | Şeker içeriğini attırarak muhafaza ve prensipleri | |
| 3 | Reçel, marmelat ve jele üretiminde kullanılan meyve, sebze ve diğer ürünler ve özellikleri | |
| 4 | Reçel, marmelat ve jele üretim teknolojisi: ham maddelerin hazırlanmaları | |
| 5 | Pektininin kimyasal yapısı, teknolojik özellikleri, jel oluşum mekanızması | |
| 6 | Reçete düzenleme | |
| 7 | Pişirme teknikleri; soğutma ve ambalajlama | |
| 8 | Üretim hataları ve bozulmalar | |
| 9 | Uygulamalı reçel üretimi | |
| 10 | Uygulamalı reçel üretimi | |
| 11 | Reçel, marmelat ve jele kalite kontolü | |
| 12 | Reçel, marmelat ve jele ile ilgili ürün standartları | |
| 13 | Üretilen reçellerin değerlendirilmesi | |
| 14 | Yıl sonu ders değerlendirmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1]Power Point Sunusu |
| Ders Kaynakları | [2]Cemeroğlu, B., Karadeniz, F., Özkan, M., (2003) Meyve ve sebze İşleme Teknolojisi (3). Gıda Teknolojisi Derneği Yayınları No:28 Ankara [3]Anonymous, 1964. Preserves Handbook. Sunkist Growers, California. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında literatür araştırması yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verilerden hareket ederek kullandığı bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikirlerle yöntemler geliştirme yeteneği; sistem, süreç veya ürün tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
| 5 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kapsamı hakkında ayrıntılı bilgi edinebilme | ||||||
| 6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri iyi analiz etme, bunlara ulaşma ve değerlendirmede doğru yolu izleme kabiliyeti | ||||||
| 7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
| 8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak paylaşabilme becerisi | ||||||
| 9 | Verilerin elde edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| 10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; bunları etkili bir şekilde inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Meyve-Sebzelerin Dayandırılma Yöntemleri (özellikle şeker içeriğini arttırarak dayandırma, evaporasyon) ve prensiplerini kavrar | |||||||||||
| 2 | Reçel, Marmelat ve Jele ile ilgili tanımları ve arasındaki farklılıkları kavrar | |||||||||||
| 3 | Türk gıda kodeksi ve TSEde yer alan reçel ve benzeri ürünler ile ilgili tanımları kavrar | |||||||||||
| 4 | Reçel, Marmelat ve Jele üretiminde kullanılan formülleri ve üretim aşamalarını tasarlar ve gerekli hesaplamaları yapar | |||||||||||
| 5 | Herhangi bir meyveden reçel üretimi yapar ve üretim aşamalarını tasarlar | |||||||||||
| 6 | Reçel marmelat ve jele gibi ürünlerde kalite kontrol uygulamaları yapar ve uygular | |||||||||||
| 7 | Pektinden kaynaklı jel oluşum mekanizmasını kavrar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||