Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
II. Ders Kurulu (Sindirim Sistemi ve Metabolizma) TIP 2200 0 88 + 26 8 8
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. BİRSEN AYDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Kurulun amacı sindirim sisteminin gelişimsel, yapısal ve işlevsel yönleri üzerinde durmak ve öğrencilere sindirim ve metabolizma konusunda gelişimsel, yapısal, biyokimyasal temel bilgiler sağlamaktır.

Bu kurulda;

Ağız boşluğu, dil, dişler ve destekleyen dokular, tükrük bezleri, yemek borusu, mide, karaciğer, safra kesesi, pankreas, ince ve kalın bağırsakların yapısı ve işlevleri

Karbohidratlar, lipitler, proteinlerin sindirimi ve emilimi, safranın oluşumu, salgılanması ve içeriği, nükleotid metabolizması, mineraller ve iz elementler öğrenilecektir.

Bu bölümde tıbbi beceriler, laboratuvar uygulamaları, parenteral solüsyonların uygulanması, preparasyon becerileri kazandırılması hedeflenir.

Sindirim sisteminde organların anatomisinin, gelişiminin ve fizyolojisinin, moleküler düzeyde sindirim biyokimyasının ve çeşitli organik bileşiklerin metabolizmasının anlaşılması ve gastrointestinal sistem enfeksiyon etkenlerinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

 

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sindirim sistemini oluşturan organları morfolojik açıdan tanır. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Sınav,
2 Sindirim sistemi organların beslenmelerini ve inervasyonlarını bilir Örnek Olay, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
3 Sindirim sistemini oluşturan organların gelişimini ve histolojisini öğrenir Örnek Olay, Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
4 Gastrointestinal sistem enfeksiyon etkenlerini öğrenir Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
5 Gastrointestinal sistemin işlev mekanizmalarını tanımlayabilir. Örnek Olay, Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
6 Gastrointestinal sisteme ait hastalıkların belirtilerini ve fizyopatolojisini tanımlayabilir Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
7 Karbohidratlar sindirimi ve emilim mekanizmasını açıklayabilir Örnek Olay, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
8 Lipitler sindirimi ve emilim mekanizmasını açıklayabilir Örnek Olay, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
9 Proteinlerin sindirimi ve emilim mekanizmasını açıklayabilir Anlatım, Sınav,
10 Moleküler düzeyde sindirim biyokimyasının ve çeşitli organik bileşiklerin metabolizmasını öğrenir Anlatım, Sınav,
11 Safranın oluşumu, salgılanması ve içeriğini tanımlayabilir Anlatım, Sınav,
12 Kan şekeri konsantrasyonları ile insülin sekresyonu arasındaki ilişkisini tanımlayablimeli Anlatım, Sınav,
13 Glukagon salgılanmasının kontrolünü açıklayabilir Anlatım, Sınav,
14 Sindirim sisteminin anomalileri ve temel işlevsel bozukluklarını sayabilir Anlatım, Sınav,
15 Asit baz dengesi ve tampon sistemlerini açıklayabilir Anlatım, Sınav,
16 Laboratuvarda protein ve bilirubin analizini değerlendirebilir Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Art. temporomandibularis ve çiğneme kasları Gastrointestinal sisteme GirişProtein sindirimi, emilimi Karbohidrat sindirimi, emilimi metabolizması ve kontrolü
2 İmmün system, İmmün sistem organ, doku ve hücreleri, Sindirim Yolunda sindirim ve emilim, Abdomen Topografisi, Lipid Sindirimi ve Emilimi, Lipoproteinler ve metabolizması,
3 Porfirin ve safra pigmentleri, ince ve kalın barsak histolojisi, Peritoneum, omentummajus, minus, bursa omentalis, Asit Baz Dengesi ve Tampon Sistemleri, Mide ve Bağırsak Gelişimi, Karaciğer Histolojısı, Enerji vericiler ve Metabolizma Hızı
4 Antijenler ve Özellikleri , Humoral İmmun system, İmmunglobulinler , Duodenum, jejunum, ileum, Pankreas Histolojisi, Kalın barsaklar, Hücresel İmmünite
5 Karaciğer ve safra yolları, Bağışık yanıtsızlık ve immunsupresyon; otoimmunite, Ağız, diş, safrakesesi, karaciğer ve pankreas gelişimi, Sindirim kanalı damar ve sinirleri , Karın arka duvarı, damar ve sinirleri,
6 Aşılar ve antiserumlar, Mikrobiyolojide örnek alımı ve transportu
7
8
9
10
11
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir.
3 Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler
4 Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar
5 Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir
6 Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir
7 Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir
8 Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur
9 Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur
10 Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır.
11 Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir.
12 Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir
13 Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir
14 Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur.
15 Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar
16 Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir
17 Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir
18 Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar.
19 Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır
20 Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21 Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22 Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır
23 İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar
24 İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar
25 İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26 Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular
27 Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir
28 Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular
29 Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır
30 Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir
31 Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir
32 Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)