Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Halk Sağlığı TIP 519 5 24 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ELİF KÖSE
Dersi Verenler Prof.Dr. HASAN ÇETİN EKERBİÇER, Doç.Dr. ELİF KÖSE,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Hekim adaylarına; hekimliğin herkese hakkaniyete dayalı koruyucu, iyileştirici ve rehabilite edici sağlık hizmeti sunma mesleği olduğunu kavratmayı ve dönem VI halk sağlığı klinik uygulama programına hazır hale getirmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

1. Epidemiyoloji kavramı ve epidemiyolojik araştırma yöntemleri

2. Olağanüstü durumlar ve olağanüstü durumlarda halk sağlığı açısından alınması gereken önlemler ve müdahale yöntemleri

3. Toplum sağlığı merkezi işlevleri ve bağlı birimlerin görevleri

4. Meslek hastalıkları ve meslek hastalığından şüphelendiğinde izlemesi gereken yol

5.Ana çocuk sağlığı ve aile planlaması

6.Sağlık düzeyi ölçütleri

7.Su ve halk sağlığı

8.Türkiye ve Dünya'da sağlık göstergeleri

 

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Epidemiyoloji kavramını tanımlayabilmeli ve epidemiyolojik araştırma yöntemlerini kavrayabilmeli Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav,
2 Anne ve çocuk sağlığının önemini, çocuk sağlığı göstergelerini etkileyen faktörleri ve korunma yaklaşımını bilir. Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
3 Toplumun beslenme durumunu, dağılımını tespit edebilmek ve ilişkili durumları saptayabilmek Anlatım, Sınav,
4 Olağanüstü durumları tanımlayabilmeli ve olağanüstü durumlarda halk sağlığı açısından alınması gereken önlemleri ve müdahale yöntemlerini bilmeli Anlatım, Sınav,
5 Bulaşıcı hastalıkların rezervuar ve kaynak olma özelliklerini tanımlar, bu özelliklerin toplumsal risklerini sayabilir Bulaşıcı hastalık kontrolünde birincil, ikincil ve üçüncül korunmayı ve bunların toplumsal etkinliklerini değerlendirebilir. Anlatım, Sınav,
6 İş sağlığına ilişkin temel kavramaları açıklar. İşyeri ortam faktörlerini ve korunma yollarını açıklar. Meslek hastalıkları kavramını, türlerini ve korunma yollarını açıklar. Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
7 Toplum Sağlığı Merkezinin işleyişini tanımak. Toplumun sağlık düzeyini sağlık göstergeleri ile tanımak Gösteri, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
8 Meslek hastalıkları kavramını, türlerini ve korunma yollarını açıklar, dünyadaki durum ile karşılaştırmalar yapar. Kazaları tanımını, sıklığı ve korunma yollarını açıklar, Gösteri, Anlatım, Sınav,
9 Sağlık göstergelerini tanımak Toplumun sağlık düzeyini sağlık göstergeleri ile tanımak Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
10 Demografiye ilişkin temel kavramları ve bilgi kaynaklarını tanımlayabilecektir. Anlatım, Sınav,
11 Ağız diş sağlığı ile ilgili sağlık göstergelerini tanımlayabilecek. Sınav,
12 Zoonotik hastalıkları ve risk gruplarının alması gereken tedbirleri bilir Anlatım, Sınav,
13 Suyun insan hayatındaki önemini açıklayabilecek Dünyada ve Türkiye’nin su durumunu tartışabilecek Temiz ve sağlıklı su kavramlarını tanımlayabilecek Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
14 Türkiye ve dünyada sağlık düzeyi göstergelerinden faydalanarak öncelikli sorunları tartışabileceklerdir Tartışma, Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Epidemiyoloji
2 Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması
3 Toplum Beslenmesi
4 Olağanüstü Durumlarda Sağlık Hizmetleri
5 Bulaşıcı Hastalıklar, Turist Sağlığı
6 İş Sağlığı ve İş Güvenliği
7 Toplum Sağlığı Merkezlerinin İşlevleri
8 Meslek Hastalıkları, Kazalar
9 Sağlık Düzeyi Ölçütleri
10 Demografi
11 Ağız diş sağlığı, Tüberküloz Epidemiyolojisi
12 Zoonotik Hastalıklar
13 Sular ve Halk Sağlığı
14 Türkiye ve Dünyada Sağlık Göstergeleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Wallace RB, Kohatsu N, Last JM, Public Health and Preventive Medicine, fifteenth edition,

Güler Ç, Akın L,Halk Sağlığı Temel Bilgiler,  Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2012

Tezcan S, Temel Epidemiyoloji, Hipokrat Kitapevi, Ankara, 2017 SISBN: 978-605-9160-54-4BN: 978-605-9160-54-4

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. X
3 Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler X
4 Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar X
5 Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir X
6 Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir X
7 Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir X
8 Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur X
9 Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
10 Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
11 Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. X
12 Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir X
13 Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir X
14 Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. X
15 Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar X
16 Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir X
17 Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir X
18 Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. X
19 Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır X
20 Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. X
21 Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. X
22 Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
23 İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar X
24 İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar X
25 İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
26 Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular X
27 Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir X
28 Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular X
29 Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır X
30 Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir X
31 Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir X
32 Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)