Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yaşayan Dünya Dinleri DAO 403 7 4 + 0 4 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Din, Dinin mahiyeti, yaşayın dünya dinleri, özellikle de önemli kabul edilen, Yahudilik, Hıristiyanlık, Yahudilik, Hinduizm ve Budizm hakkında yeterli bilgi vermek.

Dersin İçeriği

Dinler tarihinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışı, ele aldığı konular ve metodu.
Ağırlıklı olarak dünya nüfusunun büyük bir kısmının dinini oluşturan Yahudilik, Hıristiyanlık, Hinduizm, Budizm, Konfüçyanizm ve Şintoizm olmak üzere dünyanın yaşayan diger dinleri olan Afrika dinleri ve Orta Asyadaki dinleri hakkında bilgilendirmek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Farklı dinlerde, dini ifade etmek için kullanılan kelimeler ve bunların ortak anlamlarını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Bir bilim dalı olarak dinler tarihinin ortaya çıkışı ve modern öncesi dönemde, doğuda ve batıda başkasının dinleriyle ilgili yapılan çalışmaları tespit eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Dünya mevcut olan milli dinleri ve temel özelliklerini belirler ve aralarında karşılaştırmalar yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Hinduizmin ne olduğunu, tarihini ve modern dünyadaki durumunu tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Hint kaynaklı olan öteki dinlerden Cayinizm ve eklektik bir din olan Sihizm´in ortaya çıkışını, temel inançlarını ve günümüzdeki durumunu tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Hindistan kökenli ve evrensel bir din olarak Budizm´in ortaya çıkışını ve Hinduizm´le ortak ve farklı yanlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
7 Semitik dinler kavramını ve Semitik bir din olarak Yahudiliği tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
8 Yahudiliğin ortaya çıkışını temel (Tanrı, peygamber, kutsal kitap, ibadet, ölümden sonraki hayat vs. gibi)özelliklerini betimler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
9 Yahudiliğin kadim ve modern dönemdeki durumunu saptar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
10 Dünyanın en çok bağlısı bulunan dinlerden biri olan, Hıristiyanlığın Yahudi bir ortamda ortaya çıktığı ancak evrensel bir dine dönüştüğünü çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
11 Hıristiyanlığın bu evrenselleşme sürecinde geçirdiği değişiklikleri betimler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
12 Hıristiyanların inanç esaslarını, mezhepler arasında bu inançlarla ilgili farklılıkları ve yeni Hıristiyan dini akımlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
13 Hıristiyanlığın çağdaş dünyadaki yerini saptar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Din kelimesi, kökeni, tanımı ; dinler ve tasnifleri Dinler tarihi, temel özellikleri, metodu, diğer bilimlerle ilişkisi ve farkı Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi "Din" Maddesi.
2 Dinin kökeni hakkındaki yaklaşımlar ve ilkel kabile dinleri Milli dinler (Konfüçyüsçülük; Taoizm Şintoizm) E. Evans Pritchard, İlkellerde Din, Öteki Yayınları.
3 Dinin kökeni hakkındaki yaklaşımlar ve ilkel kabile dinleri Milli dinler (Konfüçyüsçülük; Taoizm Şintoizm) E. Evans Pritchard, İlkellerde Din, Öteki Yayınları.
4 Milli dinler (Konfüçyüsçülük; Taoizm Şintoizm) Türklerin dini Hinduizm Howard D. Didsbury, "İslam Öncesi Çin Düşüncesi", çev.Kürşat Demirci, M.M. Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi, I, 65-76.
5 Hinduizm, C.A.Kadir, "islam öncesi Hint düşüncesi", çev. Kürşat Demirci, M.M. Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi, I, 33-64.
6 Cayinizm, Sihizm,
7 Zerdüştlük, Sâbiilik
8 Budizm hakkında genel bilgiler ;Budanın hayatı ve Budizmin tarihi Bir din olarak Budizmin inanç esasları, kutsal kitapları ve günümüz dünyasındaki yeri
9 Yahudi kimdir; Yahudileri ifade etmek için kullanılan kavramlar Yahudilerin/Yahudiliğin tarihi; Yahudi mezhepleri (kadim-moder), inanç esasları:Tanrı anlayışı
10 Melek, vahiy, kutsal kitaplar; kutsal kitap eleştirisi Yahudilikte ibadet, hac ve Yahudi bayramları
11 Yahudiliğin diğer dinlere bakışı. Hıristiyanlığa giriş (Hıristiyan kelimesi, kurucu şahsiyet olarak Hz. İsa´nın hayatı); Hıristiyanlığın tarihi
12 Hıristiyanlığın tarihi; Mezhepler (ortaçağ öncesi ve sonrası) Hıristiyan inanç esaslarının oluşumu ve konsiller: Tanrı anlayışı
13 Kutsal kitapları, vahiy, melek, ahiret anlayışı Hıristiyan ibadetleri ve sakrementlerHıristiyan ibadetleri
14 Hıristiyanlığın/Hıristiyanların Diğer Dinlere Bakışı. Genel DEğerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Fuat Aydın, Dinler Tarihine Giriş.
Fuat Aydın, Hint Dinleri, AÖF. İlahiyat Önlisans Yaşayan Dünya Dinleri.
Fuat Aydın, Hıristiyanlık.
Fuat Aydın, Yahudilik, İnsan Yayınları, İstanbul 2004.

Ders Kaynakları

[1] Joachim Wach, Dinler Tarihi, çev. Fuat Aydın, Ataç Yayınları, İstanbul.
[2] Eric Sharpe, Karşılaştırmlalı Din, Bir Tarih, SAÜ. Kültür Yayınları.
[3] Fuat Aydın, Hint Dini Düşüncesinde insanın özgürlük Arayışı, Ataç Yayınları, İstanbul 2006.
[4] Ali İhsan Yitik, Hint Kökenli Dinlerde Karma İnancının Tenasüh İnancıya ilişkisi, Ruh ve Madde Yayınları, İstanbul 1999.
[5] Abdurrahman Küçük, Sih Dini, AÜİFakültesi Dergisi,
[6] Şinası Gündüz (ed), Yaşayan Dünya Dinleri, Diyanet İşleri Başkanlığı, Ankara 2007.
[7]Ömer Hılmi Budda, dinler Tarihi, İstanbul 1937.
[8] Ali Erbaş, Hıristiyanlık, insan yayınları, İstanbul 2004.
[9]Baki Adam, Yahudi Kaynaklarına göre,Tevrat, Pınar Yayınları İstanbul.
[10]Şinasi Gündüz, Hıristiyanlık, İSAM Yayınları; İstanbul 2006.
[11] Mehmet Bayraktar, Bir Hıristiyan Dogması, Teslis, Ankara yayınları, Ankara 2008.
[12]Suat Yıldırım, Mevcut Kaynaklarına Göre Hırisityanlık, Kaynak Yayınları, İstanbul 2005.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır.
2 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
3 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. X
4 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. X
5 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır.
6 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
7 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. X
8 Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. X
9 Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır.
10 Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. X
12 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 10
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 134
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,36
Dersin AKTS Kredisi 4