| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çalışma İlişkileri | IKY 305 | 5 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. SEMİH ERGELEN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ŞUAYYİP ÇALIŞ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Bilimsel bir alan olarak çalışma ilişkilerinin yapısı, temel yaklaşımları, kurumları, politikaları ve sonuçlarının incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Çalışma ilişkilerinin tarihsel süreçte oluşumunu ve değişimini analiz etmek |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Endüstri ilişkileri kavramını dar ve geniş anlamda tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Endüstri ilişkilerinin aktörlerini ve bu aktörlerin işyeri, işletme, ulusal ve uluslararası düzeydeki faaliyetlerini açıklar, | Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 3 | Endüstri ilişkileri ile ilgili farklı teorik yaklaşımları ve yöneltilen eleştirileri tartışır, | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Sınav, |
| 4 | Sendika kavramını, sendikal hakları, sendikaların ortaya çıkış sürecini, farklı sendikal modellerin varlığının nedenlerini açıklar, | Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Devletin endüstri ilişkilerinde üstlenmiş olduğu rolleri açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 6 | İşveren örgütlerini, örgütlenme modellerini, fonksiyonlarını ve işlevlerini açıklar, | Tartışma, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 7 | Toplu pazarlık kavramını, unsurlarını ve toplu pazarlığın niteliğini tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 8 | Toplu pazarlığın içerdiği konuları, sürecini ve kapsamını tartışır, | Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 9 | Toplu iş uyuşmazlığı kavramını ve türlerini tanımlar, | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 10 | Toplu iş uyuşmazlıklarının çözümünde kullanılan barışçıl ve mücadeleci çözüm yollarını açıklar, | Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
| 11 | Endüstri ilişkilerinde ortaya çıkan yeni gelişmeleri nedenleri ve sonuçları ile değerlendirir | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilimsel bir alan olarak endüstri ilişkilerinin doğuşu ve gelişimi | Yıldırım ve Demirkan, s.1-20 |
| 2 | Endüstri İlişkilerinde kuram ve araştırma | Yıldırım ve Demirkan, s.22-26 |
| 3 | Sistem kuramı ve eleştirisi | Yıldırım ve Demirkan, s.26-31 |
| 4 | Çoğulculuk kuramı ve eleştirisi | Yıldırım ve Demirkan, s.31-34 |
| 5 | Marksist kuram ve eleştirisi | Yıldırım ve Demirkan, s.34-40 |
| 6 | Endüstri ilişkilerinin çerçevesi | Yıldırım ve Demirkan, s.40-56 |
| 7 | Küreselleşme ve Endüstri İlişkileri | Yıldırım ve Demirkan, s.57-65 |
| 8 | İşçi hareketleri ve sendikalar I | Yıldırım ve Demirkan, s.67-81 |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | İşçi hareketleri ve sendikalar II | Yıldırım ve Demirkan, s.81-89 |
| 11 | İşverenler ve yönetim | Yıldırım ve Demirkan, s.89-93 |
| 12 | Devlet ve endüstri ilişkileri | Yıldırım ve Demirkan, s.93-99 |
| 13 | Toplu Pazarlık | Yıldırım ve Demirkan, s.98-108 |
| 14 | Uyuşmazlıklar, Grevler ve Arabulma | Yıldırım ve Demirkan, s.109-121 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yıldırım, Engin ve Demirkan, Mahmut (2007) Endüstri İlişkileri Ders Notları, Sakarya Kitapevi, Adapazarı |
| Ders Kaynakları | Hobsbawn, E: J (1989) Devrim Çağı: 1789-1848, V Yayınları, Ankara |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İKY ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri örnek durumlarda yorumlayıp, uygular. | X | |||||
| 2 | İlgili diğer disiplinlerin bilgilerini İKY bakış açısıyla yorumlar ve uygular | X | |||||
| 3 | Bilgi edinme ve kullanma süreçlerinde çok yönlü ve eleştirel değerlendirme yapar. | X | |||||
| 4 | Alanıyla ilgili araştırma tasarlar ve uygular. | X | |||||
| 5 | Farklı ilerişim kanallarını etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
| 6 | Başkalarıyla birlikte çalışırken etkili iletişim kurar. | X | |||||
| 7 | Sosyal, akademik ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
| 8 | Çeşitlilik yönetimi konusunda duyarlı çalışma ortamlarının geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunur. | X | |||||
| 9 | Edindiği kazanımları stajlar aracılığıyla uygulamalı olarak deneyimler. | X | |||||
| 10 | Staj yaptığı kurumların İnsan Kaynakları uygulamalarını analiz eder ve onlara geribildirim sağlar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Endüstri ilişkileri kavramını dar ve geniş anlamda tanımlar, | ||||||||||
| 2 | Endüstri ilişkilerinin aktörlerini ve bu aktörlerin işyeri, işletme, ulusal ve uluslararası düzeydeki faaliyetlerini açıklar, | ||||||||||
| 3 | Endüstri ilişkileri ile ilgili farklı teorik yaklaşımları ve yöneltilen eleştirileri tartışır, | ||||||||||
| 4 | Sendika kavramını, sendikal hakları, sendikaların ortaya çıkış sürecini, farklı sendikal modellerin varlığının nedenlerini açıklar, | ||||||||||
| 5 | Devletin endüstri ilişkilerinde üstlenmiş olduğu rolleri açıklar, | ||||||||||
| 6 | İşveren örgütlerini, örgütlenme modellerini, fonksiyonlarını ve işlevlerini açıklar, | ||||||||||
| 7 | Toplu pazarlık kavramını, unsurlarını ve toplu pazarlığın niteliğini tanımlar, | ||||||||||
| 8 | Toplu pazarlığın içerdiği konuları, sürecini ve kapsamını tartışır, | ||||||||||
| 9 | Toplu iş uyuşmazlığı kavramını ve türlerini tanımlar, | ||||||||||
| 10 | Toplu iş uyuşmazlıklarının çözümünde kullanılan barışçıl ve mücadeleci çözüm yollarını açıklar, | ||||||||||
| 11 | Endüstri ilişkilerinde ortaya çıkan yeni gelişmeleri nedenleri ve sonuçları ile değerlendirir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||