| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İletişim Kuramları | ILT 201 | 3 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET GÜZEL |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE GÜL TOPRAK ÖKMEN, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Damla Karşu |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Dersin amacı iletişim alanında ortaya çıkan teori, kuram ve modelleri kavramsal çerçevenin içinde ele almaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste temel iletişim modelleri sınıflandırılarak, modellerin tarihsel gelişimi, kitle iletişim araçlarının fonksiyonları, kitle iletişiminin kültürel ve toplumsal etkilerinin değerlendirilmesi ve etki teorileri gibi konular ele alınmaktadır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İletişim alanında geliştirilen kuram, yöntem ve modelleri tanımlar. | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 2 | Kitle İletişiminin kültür ve topluma etkilerine yönelik bilgiye sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 3 | İletişim araçlarının toplumdaki yeri ve önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kuram Kavramı, Tanımı ve Önemi | |
| 2 | İletişim, Kitle İletişimi ve Kitle İletişim Araştırmaları | |
| 3 | Kitle İletişim Kuramlarına Giriş | |
| 4 | Lasswell’in İletişim Modeli – Shannon ve Weaver’ın Matematiksel Kuramı | |
| 5 | Denge Modelleri: Heider’in Denge Modeli, Newcomb’un ABX Denge Modeli - Festinger’in “Bilişsel Çelişki” Kuramı | |
| 6 | Gerbner’in Genel İletişim Modeli - Riley ve Riley’in Sosyolojik İletişim Modeli | |
| 7 | Osgood ve Schramm’ın Dairesel Modeli – Westley ve MacLean’in Aracılanmış İletişim Modeli | |
| 8 | Schramm’ın Kitle İletişim Modeli - Maletzke’nin Kitle İletişim Süreci Modeli | |
| 9 | Kitle İletişim Araçları ve Etki Çalışmaları | |
| 10 | Gerbner’in Kültürel Göstergeler ve Ekme Modeli | |
| 11 | McCombs ve Shaw’ın Gündem Belirleme Yaklaşımı | |
| 12 | Katz’ın Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı | |
| 13 | Rogers’ın Yeniliklerin Yayılması Kuramı | |
| 14 | Neuman’ın Suskunluk Sarmalı Kuramı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | n |
| Ders Kaynakları | Alemdar, K. & Erdoğan , İ. (1998) Başlangıçten Günümüze İletişim Kuram ve Araştırmaları.Ankara:MY Yayınları Yaylagül, L.(2016). Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. İstanbul: Dipnot Yayınları Güngör, N. (2011).İletişim Kuramlar Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi Işık, M. (2008). Kitle İletişim Teorilerine Giriş. Konya:Eğitim Kitabevi |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanlık alanının gerektirdiği kuramları sıralar. | X | |||||
| 3 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanı olarak etik değerleri göz önünde bulundurarak topluma karşı sorumluluk bilinciyle hareket eder. | X | |||||
| 4 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanı olarak etkili iletişimin unsurlarını sıralar. | X | |||||
| 5 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Kampanyaları düzenler. | X | |||||
| 7 | Medya ile ilişkileri düzenler ve medya planlaması yapar. | X | |||||
| 8 | Yazılı ve görsel iletişimi ve araçlarını etkin olarak kullanarak ikna edici mesajlar oluşturur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İletişim alanında geliştirilen kuram, yöntem ve modelleri tanımlar. | ||||||
| 2 | Kitle İletişiminin kültür ve topluma etkilerine yönelik bilgiye sahip olur. | ||||||
| 3 | İletişim araçlarının toplumdaki yeri ve önemini açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 2. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 4. Ödev | 15 |
| 3. Sözlü Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||