| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Mathematıcal Elements For Computer Graphıcs | CMM 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET FIRAT |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Yüksek lisans öğrencilere geometrik modelleme ile ilgili matematiksel temelleri öğretmek. |
| Dersin İçeriği | Geometrik Modellemenin Temelleri, İki ve üç Boyutlu Transformasyonlar, Perspektifler, Düzlem ve Uzaysal Eğriler, Katılar, Analitik ve Bağıntısal Özellikler ve Kesişimler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Geometrik Modelleme tanımı kavranması | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Ödev, |
| 2 | İki Boyutlu Transformasyonlar ile çevirme, yansıma, ölçekleme, Homojen | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Ödev, |
| 3 | Koordinatlara sahip birleşik dönüşümlerin yapılabilmesi | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Ödev, |
| 4 | Üç Boyutlu Transformasyonlar ile ölçekleme, kayma, çevirme, yansıma, ve birleşik dönüşümlerin yapılabilmesi | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Ödev, |
| 5 | Bir üç boyutlu nesnenin Ortografik perspektif dönüşüm matrislerinin elde edilmesi ve yeni nesne koordinatlarının hesaplanması | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Ödev, |
| 6 | Bir üç boyutlu nesnenin Aksonametrik perspektif dönüşüm matrislerinin elde edilmesi ve yeni nesne koordinatlarının hesaplanması | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Ödev, |
| 7 | Bir üç boyutlu nesnenin Oblik perspektif dönüşüm matrislerinin elde edilmesi ve yeni nesne koordinatlarının hesaplanması | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Ödev, |
| 8 | Uzaysal Eğrilerin çeşitleri ve matematiksel formlarının öğrenilmesi ve hesaplama algoritmalarının uygulanması | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Ödev, |
| 9 | Yüzeylerin matematiksel formları bilir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Ödev, |
| 10 | Katı model oluşturma şartlarını bilir | Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Anlatım, | Ödev, |
| 11 | Yüzey kesişim tekniklerini bilir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Geometrik Modellemenin Temelleri | |
| 2 | İki Boyutlu Transformasyonlar | |
| 3 | Uygulamalar I (Çevirme, Yansıma, Ölçekleme, Homojen Koordinatlar, Birleşik Dönüşümler) | |
| 4 | Uygulamalar II ( Bir noktaya ve bir eksene göre çevirme ve yansıma, Genel ölçekleme) | |
| 5 | Üç Boyutlu Transformasyonlar | |
| 6 | Uygulamalar I (Ölçekleme, Kayma, Çevirme, Yansıma, Birleşik Dönüşümler) | |
| 7 | Uygulamalar II ( Paralel bir eksene göre Çevirme, Gelişi güzel bir eksene göre çevirme , Gelişi güzel bir düzleme göre yansıma) | |
| 8 | Perspektifler | |
| 9 | Düzlem ve Uzaysal Eğriler (Kübik Spline, Bezier Eğriler, NURBS) | |
| 10 | Ara Sınav | |
| 11 | Yüzeyler | |
| 12 | Katılar | |
| 13 | Analitik ve Bağıntısal Özellikler | |
| 14 | Kesişimler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Geometric Modeling, Mortenson, M. E. , 1985 , John Wiley & Sons Mathematical Elements for Computer Graphics, Rogers, D. , Adams , J. , 1990 , McGraw-Hill |
| Ders Kaynakları | The NURBS Book, Piegl L. ,Tiller W. , 1997 , Springer-Verlag |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
| 5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
| 6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
| 8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
| 9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
| 10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| 11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Geometrik Modelleme tanımı kavranması | ||||||||||||
| 2 | İki Boyutlu Transformasyonlar ile çevirme, yansıma, ölçekleme, Homojen | ||||||||||||
| 3 | Koordinatlara sahip birleşik dönüşümlerin yapılabilmesi | ||||||||||||
| 4 | Üç Boyutlu Transformasyonlar ile ölçekleme, kayma, çevirme, yansıma, ve birleşik dönüşümlerin yapılabilmesi | ||||||||||||
| 5 | Bir üç boyutlu nesnenin Ortografik perspektif dönüşüm matrislerinin elde edilmesi ve yeni nesne koordinatlarının hesaplanması | ||||||||||||
| 6 | Bir üç boyutlu nesnenin Aksonametrik perspektif dönüşüm matrislerinin elde edilmesi ve yeni nesne koordinatlarının hesaplanması | ||||||||||||
| 7 | Bir üç boyutlu nesnenin Oblik perspektif dönüşüm matrislerinin elde edilmesi ve yeni nesne koordinatlarının hesaplanması | ||||||||||||
| 8 | Uzaysal Eğrilerin çeşitleri ve matematiksel formlarının öğrenilmesi ve hesaplama algoritmalarının uygulanması | ||||||||||||
| 9 | Yüzeylerin matematiksel formları bilir | ||||||||||||
| 10 | Katı model oluşturma şartlarını bilir | ||||||||||||
| 11 | Yüzey kesişim tekniklerini bilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 45 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 2 |
| 1. Proje / Tasarım | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Ödev | 2 |
| 3. Ödev | 2 |
| 4. Ödev | 2 |
| 5. Ödev | 2 |
| 6. Ödev | 2 |
| 7. Ödev | 3 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 7 | 5 | 35 |
| Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||