| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İleri Malzeme Teknolojileri | IMM 500 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN CAN KURNAZ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SÜLEYMAN CAN KURNAZ, |
| Dersin Yardımcıları | Yok |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Katılabe metal ve alaşımlarda hataları tanıtmak; faz diyagramları ve difüzyonu sınıflandırmak; metalik camlar, şekil bellekli metaller, nanofazlı malzemeler ve metalik köpükleri kavrama becerisini kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Katılaşma ile metal ve alaşımlarda hataları; faz diyagramları ve difüzyon; metalik camlar, şekil bellekli metaller, nanofazlı malzemeler ve metalik köpükler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Malzemelerin katılaşma yapıları, alaşımlardaki hataları boyutlarına göre formüle eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Faz diyagramları ve difüzyon çeşitlerini Hume_Rothery ve Fick kurallarına göre tasarlayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Metalik camları kullanım yerlerine göre yapılandırabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Şekil bellekli metallerin işlevlerine göre değerlendirilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Nanofazlı malzemeleri mikro-malzemelere göre formüle etme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Metalik köpükleri kullanım ihtiyaçlarına göre geliştirebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Katılaşma, çekirdekleşme ve büyüme işlemi. | [1] Sayfa 128-149 |
| 2 | Katılarda atomik düzen. | [1] Sayfa 33-52 |
| 3 | Kristal ara yüzeyleri ve mikroyapılar. | [2] Sayfa 61-70 |
| 4 | Matriks içinde ikinci faz partiküllerinin oluşumu ve büyümesi. | [2] Sayfa 71-80 |
| 5 | Metal ve alaşımlarında hatalar. | [1] Sayfa 58-70 |
| 6 | Faz diyagramları. | [1] Sayfa 233-261 |
| 7 | Katılarda difüzyon. | [1] Sayfa 76-94 |
| 8 | Metalik camlar. | [2] Sayfa 1-10 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Optik, manyetik ve elektriksel iletkenlik. | [2] Sayfa 11-20 |
| 11 | Şekil bellekli (hafızalı) metaller. | [2] Sayfa 21-30 |
| 12 | Nanofazlı malzemeler. | [2] Sayfa 31-40 |
| 13 | Metalik köpükler. | [2] Sayfa 41-50 |
| 14 | Yüksek sıcaklık malzemeleri. | [2] Sayfa 51-60 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Askeland, D. R.; Malzeme Bilimi Ve Mühendislik Malzemeleri, Çeviren: M Erdoğan, Nobel Yayınevi, 1998, Ankara. |
| Ders Kaynakları | [2] Fındık, Fehim; İleri Malzeme Teknolojileri Ders Notu, 2008. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İmalat Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
| 2 | İmalat Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | İmalat Mühendisliğinde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
| 5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 6 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
| 7 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılasılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler. | ||||||
| 8 | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir | ||||||
| 9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
| 10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 11 | İmalat mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
| 12 | İmalat Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve is hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Malzemelerin katılaşma yapıları, alaşımlardaki hataları boyutlarına göre formüle eder | ||||||||||||
| 2 | Faz diyagramları ve difüzyon çeşitlerini Hume_Rothery ve Fick kurallarına göre tasarlayabilme | ||||||||||||
| 3 | Metalik camları kullanım yerlerine göre yapılandırabilme | ||||||||||||
| 4 | Şekil bellekli metallerin işlevlerine göre değerlendirilmesi | ||||||||||||
| 5 | Nanofazlı malzemeleri mikro-malzemelere göre formüle etme | ||||||||||||
| 6 | Metalik köpükleri kullanım ihtiyaçlarına göre geliştirebilme |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 160 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||