| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| From Empire To Republic Development Of Turkish Economic Thought | TIE 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KENAN GÖÇER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Teaching of the economic thought which was passed from the Ottoman to the Republic |
| Dersin İçeriği | Various books about the field and its related parts. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Teaching of Ottoman economic thought | Lecture, Question-Answer, Discussion, | Homework, |
| 2 | Continuity of Ottoman and Republican Economic Mind | Lecture, Question-Answer, Discussion, | Testing, Oral Exam, Homework, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Basic concepts of the course and principles of Ottoman economic worldview | Mehmet Genç, Devlet ve Ekonomi, Ötüken, İstanbul 2000, ss.43-52. |
| 2 | The theory of expansion of economic thought | Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, Ötüken, İstanbul 2000, ss.25-58; Ahmet Güner Sayar, Osmanlı'dan 21. Yüzyıla, Ötüken, İstanbul 2001, ss.152-157. |
| 3 | Normative balances in Ottoman economic thought | Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, Ötüken, İstanbul 2000, ss.59-164. |
| 4 | Relations between religion and economics | Ahmet Güner Sayar, İktisat Metedolojisi ve Düşünce Tarihi Yazıları, Ötüken, İstanbul 2005, ss.193-212. |
| 5 | The classical principles, fundamental values and change of the Ottoman economic worldview | Mehmet Genç, Devlet ve Ekonomi, Ötüken, İstanbul 2000, ss.68-98. |
| 6 | Presentations and discussions | Presentations and discussions |
| 7 | Midterm | Midterm |
| 8 | Ottoman economic thought between the old and the new | Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, Ötüken, İstanbul 2000, ss.165-226. |
| 9 | The first breakthroughs in modern economics after the Tanzimat | Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, Ötüken, İstanbul 2000, ss.227-278. |
| 10 | Modern economic thought between Laissez-Faire and Protectionism | Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, Ötüken, İstanbul 2000, ss.279-394. |
| 11 | ||
| 12 | ||
| 13 | Presentations and discussions | Presentations and discussions |
| 14 | Final | Final |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | It is given in the course documents. |
| Ders Kaynakları | Mehmet Genç, Devlet ve Ekonomi, Ötüken, İstanbul 2000; Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, Ötüken, İstanbul 2000; Ahmet Güner Sayar, Osmanlı'dan 21. Yüzyıla, Ötüken, İstanbul 2001; Ahmet Güner Sayar, İktisat Metedolojisi ve Düşünce Tarihi Yazıları, Ötüken, İstanbul 2005; Deniz Karaman, Câvid Bey ve Ulûm-ı İktisâdiye ve İctimâiye Mecmûası, Liberte, Ankara 2001; Kenan Göçer, “Son Dönem Osmanlı İktisat Düşüncesinde Birey: Ulum-ı İktisadiyât ve İctimaiyât Mecmuası ve İktisadiyât Mecmuası Dergisi Örnekleri”, Yayınlanmamış YL Tezi, Marmara Üniversitesi SBE, İstanbul 2002; Zafer Toprak, Türkiye'de Millî İktisat, Doğan Kitap, İstanbul 2012; Zafer Toprak, Türkiye’de Ekonomi ve Toplum (1908 -1950) Milli Burjuvazi, Milli İktisat - Milli Burjuvazi, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 1995; Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2009, İmge Kitabevi, Ankara 2015; Yener Coşkun, 1908-1918 Millî İktisat Dönemi Üzerine Bazı Notlar; Şevket Pamuk, Türkiye'nin 200 Yıllık İktisadî Tarihi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2015. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Having knowledge about Islamic moral understanding at academic level | X | |||||
| 2 | Having sufficient knowledge about basic concepts and methodology of Islamic law | ||||||
| 3 | Having enough knowledge about Islamic commercial law | X | |||||
| 4 | Having enough knowledge and skills about economics and finance | ||||||
| 5 | Ability to follow current developments in the global economy in the field of economics and finance | ||||||
| 6 | To be able to make interdisciplinary academic studies between basic Islamic sciences and economics-finance sciences | ||||||
| 7 | New developments in economics and finance, explanation and interpretation from the perspective of Islamic morality and law | X | |||||
| 8 | Be able to develop unique mechanisms and products in accordance with Islamic principles in the financial system | ||||||
| 9 | To comply with ethical rules in the fields in which they are employed and in economic-commercial activities | ||||||
| 10 | Having an understanding of the rights and benefits of all stakeholders of institutions | ||||||
| 11 | Ability to give academic work on at least one foreign language | ||||||
| 12 | Having the ability to use the necessary information technologies | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Teaching of Ottoman economic thought | ||||||||||||
| 2 | Continuity of Ottoman and Republican Economic Mind |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) | 16 | 3 | 48 |
| Mid-terms | 1 | 15 | 15 |
| Assignment | 1 | 20 | 20 |
| Oral Examination | 1 | 20 | 20 |
| Final examination | 1 | 15 | 15 |
| Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) | 20 | 3 | 60 |
| Toplam İş Yükü | 178 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||