Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
From Empire To Republic Development Of Turkish Economic Thought | TIE 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi KENAN GÖÇER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Teaching of the economic thought which was passed from the Ottoman to the Republic |
Dersin İçeriği | Various books about the field and its related parts. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Teaching of Ottoman economic thought | Lecture, Question-Answer, Discussion, | Homework, |
2 | Continuity of Ottoman and Republican Economic Mind | Lecture, Question-Answer, Discussion, | Testing, Oral Exam, Homework, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Basic concepts of the course and principles of Ottoman economic worldview | Mehmet Genç, Devlet ve Ekonomi, Ötüken, İstanbul 2000, ss.43-52. |
2 | The theory of expansion of economic thought | Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, Ötüken, İstanbul 2000, ss.25-58; Ahmet Güner Sayar, Osmanlı'dan 21. Yüzyıla, Ötüken, İstanbul 2001, ss.152-157. |
3 | Normative balances in Ottoman economic thought | Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, Ötüken, İstanbul 2000, ss.59-164. |
4 | Relations between religion and economics | Ahmet Güner Sayar, İktisat Metedolojisi ve Düşünce Tarihi Yazıları, Ötüken, İstanbul 2005, ss.193-212. |
5 | The classical principles, fundamental values and change of the Ottoman economic worldview | Mehmet Genç, Devlet ve Ekonomi, Ötüken, İstanbul 2000, ss.68-98. |
6 | Presentations and discussions | Presentations and discussions |
7 | Midterm | Midterm |
8 | Ottoman economic thought between the old and the new | Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, Ötüken, İstanbul 2000, ss.165-226. |
9 | The first breakthroughs in modern economics after the Tanzimat | Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, Ötüken, İstanbul 2000, ss.227-278. |
10 | Modern economic thought between Laissez-Faire and Protectionism | Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, Ötüken, İstanbul 2000, ss.279-394. |
11 | ||
12 | ||
13 | Presentations and discussions | Presentations and discussions |
14 | Final | Final |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | It is given in the course documents. |
Ders Kaynakları | Mehmet Genç, Devlet ve Ekonomi, Ötüken, İstanbul 2000; Ahmet Güner Sayar, Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması, Ötüken, İstanbul 2000; Ahmet Güner Sayar, Osmanlı'dan 21. Yüzyıla, Ötüken, İstanbul 2001; Ahmet Güner Sayar, İktisat Metedolojisi ve Düşünce Tarihi Yazıları, Ötüken, İstanbul 2005; Deniz Karaman, Câvid Bey ve Ulûm-ı İktisâdiye ve İctimâiye Mecmûası, Liberte, Ankara 2001; Kenan Göçer, “Son Dönem Osmanlı İktisat Düşüncesinde Birey: Ulum-ı İktisadiyât ve İctimaiyât Mecmuası ve İktisadiyât Mecmuası Dergisi Örnekleri”, Yayınlanmamış YL Tezi, Marmara Üniversitesi SBE, İstanbul 2002; Zafer Toprak, Türkiye'de Millî İktisat, Doğan Kitap, İstanbul 2012; Zafer Toprak, Türkiye’de Ekonomi ve Toplum (1908 -1950) Milli Burjuvazi, Milli İktisat - Milli Burjuvazi, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 1995; Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2009, İmge Kitabevi, Ankara 2015; Yener Coşkun, 1908-1918 Millî İktisat Dönemi Üzerine Bazı Notlar; Şevket Pamuk, Türkiye'nin 200 Yıllık İktisadî Tarihi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2015. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Having knowledge about Islamic moral understanding at academic level | X | |||||
2 | Having sufficient knowledge about basic concepts and methodology of Islamic law | ||||||
3 | Having enough knowledge about Islamic commercial law | X | |||||
4 | Having enough knowledge and skills about economics and finance | ||||||
5 | Ability to follow current developments in the global economy in the field of economics and finance | ||||||
6 | To be able to make interdisciplinary academic studies between basic Islamic sciences and economics-finance sciences | ||||||
7 | New developments in economics and finance, explanation and interpretation from the perspective of Islamic morality and law | X | |||||
8 | Be able to develop unique mechanisms and products in accordance with Islamic principles in the financial system | ||||||
9 | To comply with ethical rules in the fields in which they are employed and in economic-commercial activities | ||||||
10 | Having an understanding of the rights and benefits of all stakeholders of institutions | ||||||
11 | Ability to give academic work on at least one foreign language | ||||||
12 | Having the ability to use the necessary information technologies |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) | 16 | 3 | 48 |
Mid-terms | 1 | 15 | 15 |
Assignment | 1 | 20 | 20 |
Oral Examination | 1 | 20 | 20 |
Final examination | 1 | 15 | 15 |
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) | 20 | 3 | 60 |
Toplam İş Yükü | 178 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |