| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sayısal İşaret İşleme | MEK 601 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEZGİN KAÇAR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin sayısal işaret işleme tekniklerini öğrenmelerini, bu teknikleri farklı alanlara uygulayabilme ve bu teknikleri kullanarak sayısal filtre tasarlayabilme yeterliliklerini kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Sayısal işaret işleme tekniklerinin öğrenilmesi. İşaret işlemenin farklı alanlara uygulamalarının incelenmesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sayısal İşaret İşleme tekniklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 2 | İşaret işleme algoritmalarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 3 | İşaret işleme entegrelerinin üstünlüklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 4 | İşaret işleme tekniklerini farklı alanlara uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Ödev, |
| 5 | Sayısal işaret işlemcilerin genel yapısı hakkında bilgi verir. | Benzetim, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 6 | Farklı alanlardaki işaret işleme uygulamalarını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Bir sayısal filtre bloğunun yapısı hakkında karar verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 8 | Sayısal bir filtreyi tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sayısal işaret işleme ve avantajları. | [1] |
| 2 | Sayısal işaret işlemcilerin diğer yapılarla karşılaştırılması. | [2,3,4] |
| 3 | İşaret işlemcilerde kullanılan sayısal gösterimler. | [2,3,4] |
| 4 | Gerçek-zamanlı işaret işlemede kullanılan teknikler. | [1,2] |
| 5 | Örnekleme işleminin önemi ve karşılaşılan problemler. | [1] |
| 6 | Nicelendirme işleminde karşılaşılan hatalar. | [1] |
| 7 | Sayısaldan analoğa dönüşümde karşılaşılan hatalar. | [1] |
| 8 | Sayısal işaret işlemcilerin genel özellikleri. | [1] |
| 9 | Ara Sınav | [1] |
| 10 | İşaret işlemede kullanılan dönüşüm yöntemleri | [1] |
| 11 | Sayısal filtre tasarımında izlenecek adımlar. | [1] |
| 12 | Sonlu vuru cevabı (FIR) filtreleri. Sonsuz vuru cevabı (IIR) filtreleri. Farklı filtre yapıları. | [1] |
| 13 | Ses ve görüntü işleme uygulamalarında kullanılan teknikler. | [2,3,4] |
| 14 | Farklı alanlarda yapılmış uygulama örnekleri. | [2,3,4] |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Eskikurt, Halil İbrahim; İşaret İşleme Ders Notları, SAÜ TEF, 2007 |
| Ders Kaynakları | [2] Emmanuel J. Ifeachor, Barrie W. Jervis, Dijital Signal Processing, A practical approach, Addison-Wesley Publishing Company, UK, 1993. [3] Marven, C. and Ewers, G., A simple approach to Digital Signal Processing, Texas Instruments, UK, 1994. [4] Handbook for Digital Signal Processing, Mitra, S.K. and Kaiser, J.F., John Wiley & Sons, USA, 1993. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
| 2 | Mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
| 3 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
| 4 | Mekatronik mühendisliğinin gerektirdiği makine, elektronik ve bilgisayar yazılım-donanım bilgisi ile birlikte haberleşme ve kontrol teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
| 5 | Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
| 6 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
| 7 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
| 8 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 9 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
| 10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
| 12 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | X | |||||
| 13 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
| 14 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
| 15 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sayısal İşaret İşleme tekniklerini açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | İşaret işleme algoritmalarını açıklar | |||||||||||||||
| 3 | İşaret işleme entegrelerinin üstünlüklerini açıklar | |||||||||||||||
| 4 | İşaret işleme tekniklerini farklı alanlara uygular. | |||||||||||||||
| 5 | Sayısal işaret işlemcilerin genel yapısı hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 6 | Farklı alanlardaki işaret işleme uygulamalarını yorumlar. | |||||||||||||||
| 7 | Bir sayısal filtre bloğunun yapısı hakkında karar verir. | |||||||||||||||
| 8 | Sayısal bir filtreyi tasarlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||