| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İşletim Sistemleri | EBT 523 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALİ GÜLBAĞ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ALİ GÜLBAĞ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin işletim sistemlerinin alt sistemleri üzerinde uygulama gerçekleştirebilecek düzeye erişmeleri amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Bilgisayar mimarisi, proses yönetimi, prosesler arası senkronizasyon, prosesler arası iletişim, semaforlar ve monitörler, kilitlenmeler, CPU planlama algoritmaları, bellek yönetimi, sanal bellek, dosya sistemleri, giriş/çıkış sistemleri ve disk planlaması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İşletim sistemlerinin yapısı ve çalışma prensiplerini açıklar | Anlatım, | Sınav, |
| 2 | Proses durum diyagramlarını ve aralarındaki farklılıkları karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
| 3 | Kritik kesim problemlerini tespit eder ve çözüm üretir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 4 | CPU planlama algoritmalarının parametrelerini hesaplar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Kilitlenme problemlerine çözüm üretir | Anlatım, Benzetim, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Bir arada çalışan prosesler arasındaki senkronizasyon problemlerini tanımlar ve çözüm üretir | Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Belleği yönetme yöntemlerini bilir | Anlatım, | Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İşletim sistemlerine giriş, İşletim sistemi stratejileri | |
| 2 | Bilgisayar sistemlerinin yapısı | |
| 3 | Proses yönetimi | |
| 4 | Prosesler arası senkronizasyon | |
| 5 | Kritik bölge problemleri | |
| 6 | Prosesler arası iletişim (pipe, message, send) | |
| 7 | Semaforlar, Monitörler ve uygulamaları | |
| 8 | Kilitlenmeler ve çözümleri | |
| 9 | CPU planlama algoritmaları | |
| 10 | Bellek yönetimi | |
| 11 | Sayfalama, Segmentasyon | |
| 12 | Sanal bellek | |
| 13 | Dosya sistemi, erişim ve koruma mekanizmaları | |
| 14 | Giriş/çıkış sistemi, disk planlaması ve yönetimi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Uzaktan Eğitim İşletim Sistemleri Ders Notu |
| Ders Kaynakları | 1. William Stallings, Operating systems: internals and design principles, Prentice Hall,2000. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
| 5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
| 6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
| 8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
| 9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
| 10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
| 11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İşletim sistemlerinin yapısı ve çalışma prensiplerini açıklar | ||||||||||||
| 2 | Proses durum diyagramlarını ve aralarındaki farklılıkları karşılaştırır | ||||||||||||
| 3 | Kritik kesim problemlerini tespit eder ve çözüm üretir | ||||||||||||
| 4 | CPU planlama algoritmalarının parametrelerini hesaplar | ||||||||||||
| 5 | Kilitlenme problemlerine çözüm üretir | ||||||||||||
| 6 | Bir arada çalışan prosesler arasındaki senkronizasyon problemlerini tanımlar ve çözüm üretir | ||||||||||||
| 7 | Belleği yönetme yöntemlerini bilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Ödev | 35 |
| 2. Ödev | 35 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 2 | 4 | 8 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 139 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||