Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Introductıon To Umayyad Hıstory ITS 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAİM YILMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. SAİM YILMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

The course aims to introduce some of the main sources of Umayyad history and the modern studies on Umayyad period,
and to make it easy for the students to use from this sources in their studies.

Dersin İçeriği

A general view on the problems of this period; Examples of the main sources of this period; Examples of the modern studies of this period.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 To recognize of the characteristics and problems of the period Lecture, Question-Answer, Self Study, Testing, Homework,
2 To list and compare of the main sources and their authors of the period Lecture, Question-Answer, Self Study, Testing, Homework,
3 To list and compare of some modern researches related to the period Lecture, Question-Answer, Discussion, Self Study, Testing, Homework,
4 To tell and debate the elements of establishment of the state Lecture, Question-Answer, Discussion, Self Study, Problem Solving, Testing, Homework,
5 To list narrations releated to the period, around a definite topic Lecture, Question-Answer, Drilland Practice, Self Study, Testing, Homework,
6 To interpret and criticize of narrations related to the period Lecture, Discussion, Drilland Practice, Brain Storming, Testing, Homework,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Introduction: A general view on the problems of this period
2 Examples of the main sources of this period:al-Baladhuri: Ansab al-Ashraf, Futuh al-Buldan
3 Ibn Kutayba: al-Ma‘arif; al-Dinawari, al-Akhbar al-tiwal
4 al-Ya‘kubi: Ta’rikh
5 al-Tabari: Ta’rikh al-rusul wa’l-muluk; al-Mas‘udi: Murudj al-dhahab
6 Examples of the modern studies of this period: Julius Wellhausen: Arap Devleti ve Sukutu, İslamiyetin İlk Devrinde Dini-Siyasi Muhalefet Partileri
7 Philip Hitti: İslam Tarihi; Hasan İbrahim Hasan: İslam Tarihi
8 Hudari Bek: ed-Devletü’l-Ümeviyye
9 Yusuf el-Uş: ed-Devletü’l-Ümeviyye
10 İrfan Aycan: Muaviye b. Ebi Süfyan; Vecdi Akyüz: Hilafetin Saltanata Dönüşmesi
11 İsmail Hakkı Atçeken: Devlet Geleneği Açısından Hişam b. Abdülmelik
12 İbrahim Beydun: ed-Devletü’l-Ümeviyye ve’l-Muaraza; Nevin A. Mustafa: İslam Siyasi Düşüncesinde Muhalefet
13 Necde Hammaş: el-İdare fi’l-Asri’l-Ümevi, eş-Şam fi Sadri’l-İslam
14 G. Levi Della Vida, “Emeviler” maddesi; İsmail Yiğit, “Emeviler”, maddesi; İrfan Aycan vd: Emeviler Dönemi Bilim, Kültür ve Sanat Hayatı
Kaynaklar
Ders Notu

Yiğit, İsmail (1995), Emeviler, DİA, XI, s, 87-104, İstanbul.

G. Levi Della Vida (1993), Emeviler; İA, IV, s, 240-248, İstanbul.

Ders Kaynakları

Wellhausen, Julius (1963), Arap Devleti ve Sukutu (trc. Fikret Işıltan), Ankara.
Necde Hammaş (1980), el-İdare fil-Asril-Ümevi, Dımaşk.
İbrahim Beydun (1985), ed-Devletül-Ümeviyyün vel-Muaraza, Beyrut.
Necde Hammaş (1987), eş-Şam fi Sadril-İslam, Dımaşk.
Wellhausen, Julius (1989), İslamiyetin İlk Devrinde Dini-Siyasi Muhalefet Partileri (trc. Fikret Işıltan), Ankara.
Aycan, İrfan (1990), Muaviye b. Ebi Süfyan, Ankara.
Nevin A. Mustafa (1990), İslam Siyasi Düşüncesinde Muhalefet, İstanbul.
Akyüz, Vecdi (1991), Hilafetin Saltanata Dönüşmesi, İstanbul.
Şeşen, Ramazan (1998), Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul.
Humphreys, Stephen (2004), İslam Tarih Metodolojisi (Murtaza Bedir-Fuat Aydın), İstanbul.
Kurt, Hasan (2008), Taberinin Tarih Anlayışı, İslami İlimler Dergisi, Cilt 3, Yıl 3, Sayı 2, s. 89-103: Ankara.
Varol, M. Bahaüddin (2008), İbn Kuteybe (v. 276/889) ve Tarihçiliği, İslami İlimler Dergisi, Cilt 3, Yıl 3, Sayı 2, s. 185-204: Ankara.
Arı, Salih (2008), Tarihçi ve Coğrafyacı Olarak Yakûbî (ö. 292/905), İslami İlimler Dergisi, Cilt 3, Yıl 3, Sayı 2, s. 161-173: Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 To list literature of relevant area X
2 To become skilled at knowledge of methods for the process of scientific research X
3 To gain the skill to make contribution to science and to enlighten society throughout his/her scientific researches in verbal and written X
4 To gain competence in critical evaluation and fulfill the requirements for education on its behalf X
5 To gain the skill for production of new ideas and expression them with his/her own statements X
6 To have the capability of interdisciplinary original studies and gain the skill for adaptation of theory, method and applications of different branches to relevant branch X
7 To follow technical, scientific developments and information technologies in relevant area X
8 To gain the skill to carry out a work relating to the area independently X
9 To gain the skill for communication with the national or international circles of the relevant branch on a level with B2 in his/her professional field X
10 To have behavioral and ethic sensitivity in accordance with academic life X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 16 4 64
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 16 4 64
Mid-terms 1 5 5
Oral Examination 3 4 12
Final examination 1 4 4
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6