| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Paralel ve Dağıtılmış Sistem Programlama | BSM 626 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi KAYHAN AYAR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Yüksek performanslı hesaplama ihtiyaçlarını karşılamak için çeşitli mimaride paralel donanım ve yazılım sistemleri geliştirilmektedir. Dersin amacı, paralel bilgisayar sistemlerinin ve hesaplama yöntemlerinin ileri düzeyde incelenmesidir. |
| Dersin İçeriği | Ders kapsamında; paralel algoritma tasarımının temelleri, programlama model ve metotları, paralel bilgisayar mimarileri, paralel algoritmalar ile paralel sistem veya yazılım unsurlarının analizi modellenmesi ele alınmaktadır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilgisayar problemlerini paralelleştirme açısından analiz eder. | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Ortak ballekli paralel sistemler için uygulama geliştirir. | Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 3 | Dağıtık bellekli oaralel sistemler için uygulama geliştirir. | Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Paralel mimarilerin sınıflandırılması | [1] 1. Hafta Sunusu |
| 2 | Paralel algoritma tasarımının temelleri: Decomposition | [2] 2. Hafta Sunusu |
| 3 | Paralel yazılımın donanıma adreslenmesi (maping) ve icra planlama | [3] 3. Hafta Sunusu |
| 4 | Çok bilgisayarlı sistemler ve arabağlaşım devreleri | [4] 4. Hafta Sunusu |
| 5 | Cuda: Ekran kartı üzerinde (GPGPU) paralel uygulamalar | [5] 5. Hafta Sunusu |
| 6 | Cilk/Cilk++ ile recursive paralel programalama | [6] 6. Hafta Sunusu |
| 7 | OpenMP: Derleyici destekli paralel uygulamalar | [7] 7. Hafta Sunusu |
| 8 | Pthreads: Thread yaklaşımı. | [8] 8. Hafta Sunusu |
| 9 | Uygulama geliştirme, örnekler | [9] 9. Hafta Sunusu |
| 10 | Dağıtık bellekli paralel sistemlerde programlama modelleri | [10] 10. Hafta Sunusu |
| 11 | MPI ve PVM sistemlerinin tanıtımı | [11] 11. Hafta Sunusu |
| 12 | İş yükü dağıtımı, yük dengelemesi | [12] 12. Hafta Sunusu |
| 13 | Paralel sistemlerin performans analizi | [13] 13. Hafta Sunusu |
| 14 | Laboratuar uygulaması | [14] 14. Hafta Sunusu |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Computer Architecture, Single and Parallel Systems, M. Zargham, Prentice Hall. |
| Ders Kaynakları | 1. Parallel Computing, Theory and practice, M.J.Quinn, McGraw Hill. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
| 5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
| 6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
| 8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
| 9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
| 10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
| 11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilgisayar problemlerini paralelleştirme açısından analiz eder. | ||||||||||||
| 2 | Ortak ballekli paralel sistemler için uygulama geliştirir. | ||||||||||||
| 3 | Dağıtık bellekli oaralel sistemler için uygulama geliştirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 30 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||