| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sismolojide Seçilmiş Konular | JFM 631 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH BUDAKOĞLU |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. GÜNDÜZ HORASAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sismoloji alanında araştırma yapacak olan lisans üstü öğrencilerinin sismik dalgaların soğurulması ve büyük genlikli Moho yansımaları hakkında bilgi birikimini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Farklı mekanik modeller: Maxwell, Kelvin Voight, vd.; Sismik dalgaların (Cisim, Yüzey ve Koda dalgası) soğurulması, nitelik faktörü (Q); Soğurmayı hesaplamada kullanılan yöntemler: Koda dalgası yöntemi, Koda normalizasyon yöntemi; Anizotropinin tanımı, S dalgasının bölünmesi; Türkiyede yapılan soğurma çalışmalarından örnekler: Marmara bölgesi, Batı Anadoluda ve Erzincan yöresinde yapılan soğurma çalışmaları; Diğer ülkelerde yapılan soğurma çalışmalardan örnekler; Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazlarının incelenmesi: Marmara bölgesi ve yapılan diğer çalışmalardan örnekler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Farklı mekanik modelleri (Maxwell, Kelvin Voigt, vb.) tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav, |
| 2 | Anelastisite ve anizotropiyi açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
| 3 | Sismik dalgaların soğrulmasını açıklayabilir ve nitelik faktörünü hesaplayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazlarını tanır ve etkilerini açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Farklı mekanik modeller (Maxwell, Kelvin Voight vd.) | 1. Hafta Sunusu |
| 2 | Sismik dalganın soğurulması: Cisim ve yüzey dalgasının soğurulması | 2. Hafta Sunusu |
| 3 | Koda dalgasının soğurulması ve Q nitelik faktörü | 3. Hafta Sunusu |
| 4 | Soğurmayı hesaplamada kullanılan yöntemler: Koda dalgası yöntemi, Koda normalizasyon yöntemi | 4. Hafta Sunusu |
| 5 | Anizotropinin tanımı, S dalgalarının bölünmesi | 5. Hafta Sunusu |
| 6 | Türkiyede yapılan soğurulma çalışmalarından örnekler; Marmara bölgesinde yapılan soğurulma çalışmaları | 6. Hafta Sunusu |
| 7 | Batı Anadoluda yapılan soğurulma çalışmaları | 7. Hafta Sunusu |
| 8 | Erzincan bölgesinde yapılan soğurulma çalışmaları | 8. Hafta Sunusu |
| 9 | Diğer ülkelerde yapılan soğurulma çalışmalardan örnekler | 9. Hafta Sunusu |
| 10 | Soğurma ile ilgili makalelerin incelenmesi | 10. Hafta Sunusu |
| 11 | Soğurma ile ilgili makalelerin incelenmesi | 11. Hafta Sunusu |
| 12 | Marmara bölgesinde büyük genlikli yansıma fazlarının incelenmesi | 12. Hafta Sunusu |
| 13 | Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazları ile ilgili makalelerin incelenmesi | 13. Hafta Sunusu |
| 14 | Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazları ile ilgili makalelerin incelenmesi | 14. Hafta Sunusu |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Aki, K. and Richards, P. G., 2002, Quantitative Seismology, University Science Books, 700p. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
| 5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
| 6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
| 8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
| 9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
| 10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| 11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Farklı mekanik modelleri (Maxwell, Kelvin Voigt, vb.) tanır | ||||||||||||
| 2 | Anelastisite ve anizotropiyi açıklayabilir | ||||||||||||
| 3 | Sismik dalgaların soğrulmasını açıklayabilir ve nitelik faktörünü hesaplayabilir | ||||||||||||
| 4 | Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazlarını tanır ve etkilerini açıklayabilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 18 | 18 |
| Final | 1 | 24 | 24 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||