Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sismolojide Seçilmiş Konular JFM 631 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BUDAKOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. GÜNDÜZ HORASAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sismoloji alanında araştırma yapacak olan lisans üstü öğrencilerinin sismik dalgaların soğurulması ve büyük genlikli Moho yansımaları hakkında bilgi birikimini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Farklı mekanik modeller: Maxwell, Kelvin Voight, vd.; Sismik dalgaların (Cisim, Yüzey ve Koda dalgası)  soğurulması, nitelik faktörü (Q); Soğurmayı hesaplamada kullanılan yöntemler: Koda dalgası yöntemi, Koda normalizasyon yöntemi; Anizotropinin tanımı, S dalgasının bölünmesi; Türkiyede yapılan soğurma çalışmalarından örnekler: Marmara bölgesi, Batı Anadoluda ve Erzincan yöresinde yapılan soğurma çalışmaları; Diğer ülkelerde yapılan soğurma çalışmalardan örnekler; Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazlarının incelenmesi: Marmara bölgesi ve yapılan diğer çalışmalardan örnekler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Farklı mekanik modelleri (Maxwell, Kelvin Voigt, vb.) tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav,
2 Anelastisite ve anizotropiyi açıklayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Performans Görevi,
3 Sismik dalgaların soğrulmasını açıklayabilir ve nitelik faktörünü hesaplayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Ödev,
4 Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazlarını tanır ve etkilerini açıklayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Farklı mekanik modeller (Maxwell, Kelvin Voight vd.) 1. Hafta Sunusu
2 Sismik dalganın soğurulması: Cisim ve yüzey dalgasının soğurulması 2. Hafta Sunusu
3 Koda dalgasının soğurulması ve Q nitelik faktörü 3. Hafta Sunusu
4 Soğurmayı hesaplamada kullanılan yöntemler: Koda dalgası yöntemi, Koda normalizasyon yöntemi 4. Hafta Sunusu
5 Anizotropinin tanımı, S dalgalarının bölünmesi 5. Hafta Sunusu
6 Türkiyede yapılan soğurulma çalışmalarından örnekler; Marmara bölgesinde yapılan soğurulma çalışmaları 6. Hafta Sunusu
7 Batı Anadoluda yapılan soğurulma çalışmaları 7. Hafta Sunusu
8 Erzincan bölgesinde yapılan soğurulma çalışmaları 8. Hafta Sunusu
9 Diğer ülkelerde yapılan soğurulma çalışmalardan örnekler 9. Hafta Sunusu
10 Soğurma ile ilgili makalelerin incelenmesi 10. Hafta Sunusu
11 Soğurma ile ilgili makalelerin incelenmesi 11. Hafta Sunusu
12 Marmara bölgesinde büyük genlikli yansıma fazlarının incelenmesi 12. Hafta Sunusu
13 Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazları ile ilgili makalelerin incelenmesi 13. Hafta Sunusu
14 Mohodan yansıyan büyük genlikli dalga fazları ile ilgili makalelerin incelenmesi 14. Hafta Sunusu
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Aki, K. and Richards, P. G., 2002, Quantitative Seismology, University Science Books, 700p.
[2] Horasan, G., A. Kaşlılar-Özcan, A. Boztepe-Güney, N. Türkelli, 1998, S-wave attenuation in the Marmara region, northwestern Turkey, Geophys. Res. Lett., 25, 14, 2733-2736.
[3] Horasan, G., A. Boztepe-Güney, 2004, S-wave attenuation in the Sea of Marmara, Turkey, Phys. Earth. Planet. Int., 142, 215-224.
[4] Boztepe-Güney, A., G. Horasan, 2002, Enhanced ground motions due to large-amplitude critical Moho reflections (SmS) in the Sea of Marmara Turkey, Geophys. Res. Lett., 29, 2, 10.1029/2001GL013505, 9-1-9-4.
[5] Lay, T. ve Wallace, T.C., 1995, Modern Global Seismology, Academic Press, New York, 521p.
[6] Sato, H., ve Fehler, M., C., 1998, Seismic wave propagation and scattering in the heterogeneous earth, Springer-Verlag, New York, 308 p.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 18 18
Performans Görevi (Seminer) 1 18 18
Final 1 24 24
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6