| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İşletme Matematiği | YBS 106 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA KOÇ |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA KOÇ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin sistematik ve sayısal düşünme yeteneğinin geliştirilmesi, problem çözme alışkanlıklarının kazandırılması ve teorik matematik bilgilerinin işletme problemlerine uygulanmasıdır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, denklemler ve eşitsizlikler, tek değişkenli fonksiyonlar, permütasyon ve kombinasyon, finans matematiği, limit, türev, çok değişkenli fonksiyonlar, vektörler ve matrisler ve doğrusal programlama konularına değinilecektir |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Matematiksel kavramları ve kelimeleri işletmeci gözüyle tanıma, anlama ve açıklama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav, |
| 2 | Problemleri tanıma ve matematiksel olarak ifade etme | Problem Çözme, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
| 3 | Uygun modelleri kurma ve problemden probleme farklı teknikleri uyarlama | Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
| 4 | Çözüm metotlarını geliştirme | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
| 5 | Bulunan çözümlerin işletmeci gözüyle yorumlanması ve karar desteği amaçlı kullanılması becerileri öğrenciye kazandırılacaktır | Problem Çözme, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
| 6 | Karmaşık işletme problemlerini sistematik düşünme yöntemleri ile tanıma ve çözme | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Lineer cebir ve vektörler | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 2 | Matrisler | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 3 | Matrislerde temel işlemler ve uygulama örnekleri | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 4 | Determinant ve ters matris | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 5 | Matrislerin denklem sistemlerinin çözümünde kullanılması | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 6 | Doğrusal programlama | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 7 | Doğrusal programlamada modelleme | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Grafik yöntem ile çözüm | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 10 | Simpleks yöntem ve standart formun oluşturulması | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 11 | Simpleks yöntem (maksimizasyon) | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 12 | Simpleks yöntem (minimizasyon) | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 13 | Duyarlılık analizleri ve gölge fiyatlar-1 | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 14 | Duyarlılık analizleri ve gölge fiyatlar-2 | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1-) Tulunay, Yılmaz, (2006), İşletme Matematiği, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. 2-) Kobu, Bülent, (1997), İşletme Matematiği, Avcıol Basım Yayın, İstanbul. 3-) Eroğlu, Ergün (2013), İşletme, İktisat ve Sosyal Bilimler İçin Matematik, Dora Basım Yayın, Bursa.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yeni ve Güncel teknolojileri takip edebilir ve bunları değerlendirebilir | X | |||||
| 2 | Kurumsal Bilişim Sistemlerini işleyişini anlayabilir ve bu sistemleri temel seviyede kullanabilir | X | |||||
| 3 | Temel seviyedeki işletme problemlerin sayısal modellerini oluşturur | X | |||||
| 4 | Modellenmiş işletme problemlerini bilişim teknolojileri yardımıyla çözer ve çözümleri yorumlar | X | |||||
| 5 | Bilişim odaklı projelere takımın bir bireyi olarak katkı sağlar | X | |||||
| 6 | Proje yönetiminde takım çalışmasını destekleyen bilgi teknolojileri araçlarını etkin bir biçimde kullanır | X | |||||
| 7 | Temel işletme fonksiyonlarına ve bilişim teknolojilerine hâkim olur ve bunlar arasındaki bağlantıyı kurar | X | |||||
| 8 | Kurumsal bilişim sistemlerinin tasarlanması, geliştirilmesi ve uygulanması süreçlerine katkı verir. | X | |||||
| 9 | Girişimcilik projeleri de dâhil olmak üzere her türlü proje için kaliteli dokümantasyon üretebilir ve bu dokümanları sunar | ||||||
| 10 | Bilgilendirici, efektif ve ilgi çekici sunumlar hazırlar ve bu sunumları sunar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Matematiksel kavramları ve kelimeleri işletmeci gözüyle tanıma, anlama ve açıklama | ||||||||||
| 2 | Problemleri tanıma ve matematiksel olarak ifade etme | ||||||||||
| 3 | Uygun modelleri kurma ve problemden probleme farklı teknikleri uyarlama | ||||||||||
| 4 | Çözüm metotlarını geliştirme | ||||||||||
| 5 | Bulunan çözümlerin işletmeci gözüyle yorumlanması ve karar desteği amaçlı kullanılması becerileri öğrenciye kazandırılacaktır | ||||||||||
| 6 | Karmaşık işletme problemlerini sistematik düşünme yöntemleri ile tanıma ve çözme |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 20 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 6 | 2 | 12 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Toplam İş Yükü | 248 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||