| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Klasik Dönem Tefsirlerinde Ahkam Ayetleri | TFS 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. BAYRAM DEMİRCİGİL |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. BAYRAM DEMİRCİGİL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Kurandan hüküm çıkarma yöntemlerinin gösterilmesi, bu dönemdeki Kuran yorumcularının hüküm çıkarma metodlarının incelenmesi ve eserlerin tanıtılmasının önemli olduğu kanaatindeyim |
| Dersin İçeriği | Klasik dönemdeki Ahkam Tefsirlerinden farklı konular seçilerek okunur. Aynı konuya farklı yorumcuların yaklaşımları karşılaştırılır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İlk Dönem Tefsircilerinin Ahkam Âyetlerine yaklaşımını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Âyetlerden hüküm çıkarmanın yöntemlerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Âyetlerden farklı hükümlerin çıkış sebeplerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Ahkamla ilgili farklı fıkhi mezheplerin ortaya çıkışını saptar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Klasik Tefsirleri yakından tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Âyetlerden çıkarılan hükümlerle günümüz problemleri arasında ilişki kurar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş | |
| 2 | Ahkam Tefsirlerine Genel Bakış | |
| 3 | Mukatil b. Süleymandan Seçme Metinler | |
| 4 | Şafiinin AhkamulKuranından Seçme Metinler | |
| 5 | Tahavinin AhkamulKuranından Seçme Metinler | |
| 6 | İlkiya elHerrasinin AhkamulKuranından Seçme Metinler | |
| 7 | İbn Arabinin AhkamulKuranından Seçme Metinler | |
| 8 | İbn Arabinin AhkamulKuranından Seçme Metinler | |
| 9 | Cessasın AhkamulKuranından Seçme Metinler | |
| 10 | Cessasın AhkamulKuranından Seçme Metinler | |
| 11 | Cessasın AhkamulKuranından Seçme Metinler | |
| 12 | Kurtubinin AhkamulKuranından Seçme Metinler | |
| 13 | Kurtubinin AhkamulKuranından Seçme Metinler | |
| 14 | Kurtubinin AhkamulKuranından Seçme Metinler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Mukatil b. Süleyman, Tefsiru Hamsi Mieti Ayetin mine'l-Kur'ân. |
| Ders Kaynakları | Tahavi: Ahkamu'l-Kuran |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | İlk Dönem Tefsircilerinin Ahkam Âyetlerine yaklaşımını öğrenir | |
| 2 | Âyetlerden hüküm çıkarmanın yöntemlerini kavrar | |
| 3 | Âyetlerden farklı hükümlerin çıkış sebeplerini öğrenir | |
| 4 | Ahkamla ilgili farklı fıkhi mezheplerin ortaya çıkışını saptar | |
| 5 | Klasik Tefsirleri yakından tanır | |
| 6 | Âyetlerden çıkarılan hükümlerle günümüz problemleri arasında ilişki kurar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||