| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kuran Tarihi ve Kuran İlimleri | TFS 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Kur'an Tarihi ve Kuran ilimleri hakkında tafsilatlı bilgi verme. |
| Dersin İçeriği | Kur'an'ın tarihi ve Kuran ilimleri olarak bilinen ilimler hakkında tafsilatlı bilgi verme. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kurânın gayesini tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Kurânın Tarihi, cemi ve teksirini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Vahyin unsurlarını açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Kurân ilimlerinin temel kavramlarını tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Sebeb-i nüzul, Nesih, Muhkem, Müteşabihi değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Kurânın üslübunun ve icazının temel kavramlarını tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş;Tefsir Usûlü ve tarihi hakkında bilgi. | |
| 2 | Kuranın anlamı Tarifi ve Diğer İsimleri. | |
| 3 | Vahiy, Vahyin Başlangıcı, Vahyin Keyfiyeti, Vahyin Geliş Şekilleri | |
| 4 | Vahiy Esnasında Görülen Haller, Vahiylere Ait Bazı Terimler, Vahiy Katipleri, Vahyin Yazıldığı Malzeme | |
| 5 | Ayet, Ayet Kelimesinin Anlamı, Süre, Sûre Kelimesinin Anlamı. | |
| 6 | Mekki ve Medeni Sûreler. | |
| 7 | Kuran-ı Kerimin Yazı ile Tesbiti, Cem ve Teksiri. | |
| 8 | Kuranın Yedi Harf Üzerine Nazil Olması ve Kıraatı Meselesi. | |
| 9 | Kuranî İlimler (Kuran-ı Kerim Tefsiriyle Alakası Olan İlimler), Esbübun-Nüzül | |
| 10 | Nasih ve Mensuh, Muhkem ve Müteşabih | |
| 11 | Bazı Sûrelerin Başlangıç Harfleri, Garibul.Kuran, Uslûbul-Kuran | |
| 12 | İcazul.Kuran. | |
| 13 | Kuran-ı Kerimde Tekrarlar, Kuran-ı Kerimde Meseller Hakikat ve Mecaz, Müşkilül-Kuran, Mücmel ve Mübeyyen | |
| 14 | el.Vücuh ven-Nezair, Kurandaki Müphemler, Halkul-Kuran Meselesi. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Muhammed Ali es-Sâbûnî, et-Tibyân. |
| Ders Kaynakları | Suyuti, İtkan. Zerkeşi, Burhan.
Zürkanî, Menahil. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Kurânın gayesini tanımlar, | |
| 2 | Kurânın Tarihi, cemi ve teksirini açıklar, | |
| 3 | Vahyin unsurlarını açıklar, | |
| 4 | Kurân ilimlerinin temel kavramlarını tanımlar, | |
| 5 | Sebeb-i nüzul, Nesih, Muhkem, Müteşabihi değerlendirir, | |
| 6 | Kurânın üslübunun ve icazının temel kavramlarını tanımlar, |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 50 |
| 1. Ara Sınav | 15 |
| 2. Ara Sınav | 15 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||