| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Mezhepler Tarihi Kaynakları | IMT 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İslam mezhepleri kaynaklarını ve bunların özelliklerini tanıtmak, mezhepler tarihi yazıcılığında tarihi süreçte meydana gelen gelişimi ortaya koymak; mezhepleri kendi özgün kaynaklarından okuyup anlayabilmek. |
| Dersin İçeriği | İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan temel dini-siyasi fırkaların özgün kaynaklarından örnek metinler seçilip değerlendirilmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İslam Mezhepleri Tarihinin ve Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Mezhepler Tarihi yazım geleneği ifade eder, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Her mezhebin özgün kaynaklarını okuyup değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Mezhepler Tarihi kaynaklarının metodunu değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Klasik kaynaklardaki terminolojiyi tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Mezheplerin temel kaynaklarını mukayese edebilir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İlk dönem Mezhepler Tarihi yazıcılığı, | |
| 2 | Makalat türü eserler, | |
| 3 | Milel-Nihal türü eserler, | |
| 4 | İftirak hadisi ve Mezhepler Tarihi yazıcılığına yansımaları, | |
| 5 | Nevbahti ve Fırakuş-Şia adlı eseri, | |
| 6 | Kummi ve el-Makalat vel-Fırak adlı eseri, | |
| 7 | Eşari ve Makalatül-İslamiyyin adlı eseri, | |
| 8 | Malati ve et-Tenbih ver-Redd adlı eseri, | |
| 9 | Bağdâdî ve el-Fark beynel-Fırak adlı eseri | |
| 10 | İsferayini ve et-Tebsîr adlı eseri, | |
| 11 | İbn Hazm ve el-Fasl adlı eseri, | |
| 12 | Şehristani ve el-Milel ven-Nihal adlı eseri, | |
| 13 | Fahreddin Razi ve İtikadül-Fırak adlı eseri, | |
| 14 | Genel değerlendirme. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Eşarî, Makâlatül-Islâmiyyîn vehtilâfil-Musallîn, ed. Helmut Ritter, Weisbaden 1980. [2] Ibn Hazm, el-Fasl fl-Milel, Beyrut 1986. [3] Şehristani,el-Milel ven-nihal, (ed. A.Ali Mahna-A.Hasan Faur), Beyrut 1993. [4] W.Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [5] Matüridi, Kitâbüt-Tevhîd, (nşr. B. Topaloğlu), Ankara 2002. [6] Kummî, Sad b. Abdullah, el-Makâlât vel-fırak, (nşr.M.Cevad Meşkûr), Tahran 1963. [7] Abdurrahman el-Bedevi, Mezâhibül-Islâmiyyîn, Beyrut 1996. [8] Osmanlı´dan Cumhuriyet´e İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığı, Osman Aydınlı, Hititkitap Yayınevi, Çorum 2008. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | İslam Mezhepleri Tarihinin ve Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır, | |
| 2 | Mezhepler Tarihi yazım geleneği ifade eder, | |
| 3 | Her mezhebin özgün kaynaklarını okuyup değerlendirir, | |
| 4 | Mezhepler Tarihi kaynaklarının metodunu değerlendirir, | |
| 5 | Klasik kaynaklardaki terminolojiyi tanımlar, | |
| 6 | Mezheplerin temel kaynaklarını mukayese edebilir, |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 147 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||