| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Klasik Usul Okumaları | ISH 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH ÖZCAN |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH ÖZCAN, |
| Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Muhammed Ali ACAR |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | İslam hukuk teorisinin klasik metinlerine öğrencilerin nüfuz etmesini sağlamak, ileri düzeyde tartışmaları kavramalarına yardımcı olmak |
| Dersin İçeriği | İslam Hukukunda Yorum Yöntemleri ve klasik usul kaynaklarından bu yöntemlerle ilgili metinlerin çözümünü sağlayarak kıyas, istihsan, maslahat yöntemleri ile okumalar yaparak modern dönem anlayışı ile yorumlayarak değerlendirmeler yapmak. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Klasik usul kaynaklarını ayırt eder. | Anlatım, Proje Temelli Öğrenme , Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 2 | Kıyasla ilgili teorik tartışmaları tasvir edebilir. | Proje Temelli Öğrenme , Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Performans Görevi, Sınav, |
| 3 | Kıyas-İstihsan ilişkisini anlatabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 4 | Klasik usuldeki maslahat kavramıyla ilgili meseleleri tartışabilir | Proje Temelli Öğrenme , Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Performans Görevi, Sınav, |
| 5 | Mutezili hukuk teorisinin hususiyetlerini tasvir edebilir | Anlatım, Proje Temelli Öğrenme , Soru-Cevap, | Sınav, Performans Görevi, Ödev, |
| 6 | Şatıbiin maslahat/makasıd anlayışını tartışabilir | Proje Temelli Öğrenme , Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Performans Görevi, Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Klasik Usul kaynakları ve yorum yöntemleri | |
| 2 | Alternatif usul yaklaşımları: Mutezilî-Selefî-Zahirî- Şiî-Batınî | |
| 3 | Delil kavramı ve fıkıh usulünde delillerin değerlendirilmesi | |
| 4 | Kurn-Sünnet ve dil bölümleri | |
| 5 | Sünnet | |
| 6 | İcma | |
| 7 | Kıyas üzerine okumalar | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Kıyas ve İctihat | |
| 10 | Klasik usulde İllet kavramı | |
| 11 | İstihsan ve Hanefî usulü | |
| 12 | Maslahat kavramı ve Şatibî | |
| 13 | Mutazilî usulünün özellikleri | |
| 14 | Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Şafii er-Risale; 2. Ebu-Huseyin el-Basrî,el-Mutemed; 3.Gazzalî, el-Mustesfâ |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Klasik usul kaynaklarını ayırt eder. | |
| 2 | Kıyasla ilgili teorik tartışmaları tasvir edebilir. | |
| 3 | Kıyas-İstihsan ilişkisini anlatabilir. | |
| 4 | Klasik usuldeki maslahat kavramıyla ilgili meseleleri tartışabilir | |
| 5 | Mutezili hukuk teorisinin hususiyetlerini tasvir edebilir | |
| 6 | Şatıbiin maslahat/makasıd anlayışını tartışabilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||