| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Klâsik Türk Edebiyatı Paleografyası Metinleri | TED 654 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Klâsik Türk Edebiyatı Paleografyası |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OZAN YILMAZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Divan ve tezkirlerden doğru ve sağlıklı bir şekilde yararlanabilmek için bu eserlerde çokça kullanılmış olan Ta‘lik , Nesih ve Rik‘a hatlarının, yazma ve taş basma veya matbu nüshalardan alınan metin örneklerinden hareketle doğru bir şekilde okunması; ilgili problemlerin çözüm yollarıyla birlikte öğretilmesi. |
| Dersin İçeriği | Bu derste başta divanlar olmak üzere kaynak eserlerde çokça kullanılan Ta‘lik, Nesih ve Rik‘a hat çeşitleriyle kaleme alınmış metinler okutulacak; aynı zamanda gerek yazma, gerekse matbu metinlerde karşılaşılan problemler ile çözüm yolları hakkında bilgi verilecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Farklı yüzyıllara ait manzum ve mensur Ta‘lik, Nesih ve Rik‘a el yazması, taş basma veya matbu metinlerini okur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Yazma divan ve tezkire metinlerini okur, kendine has özellikleri ile problemlerini ve çözüm yollarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Taş basma veya matbu metinleri okur, kendine has özellikleri ile problemlerini ve çözüm yollarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yazma nüshaların kendine has özellikleri ve belli başlı hat çeşitleri. | |
| 2 | Divanlarda ve Tezkirelerde en çok kullanılan hat çeşitlerinden Ta‘lik, Nesih ve Rik‘aya dâir. | |
| 3 | Fuzûlî divanına ait olup Ta‘lik ve Nesih hatlarının kullanıldığı yazma nüshalardan bazı örnek sayfaların okunması. | |
| 4 | Bâkî divanına ait olup Ta‘lik ve Nesih hatlarının kullanıldığı yazma nüshalardan bazı örnek sayfaların okunması. | |
| 5 | Nâbî divanına ait olup Ta‘lik ve Nesih hatlarının kullanıldığı yazma nüshalardan bazı örnek sayfaların okunması. | |
| 6 | Nedîm divanına ait olup Ta‘lik ve Nesih hatlarının kullanıldığı yazma nüshalardan bazı örnek sayfaların okunması. | |
| 7 | Şeyh Gâlib divanına ait olup Ta‘lik ve Nesih hatlarının kullanıldığı yazma nüshalardan bazı örnek sayfaların okunması. | |
| 8 | Azmîzâde Hâletî divanına ait olup Ta‘lik ve Nesih hatlarının kullanıldığı yazma nüshalardan bazı örnek sayfaların okunması. | |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | El yazısı / Rik‘a manzum metin örneklerinin okunması. | |
| 11 | El yazısı / Rik‘a manzum metin örneklerinin okunması. | Defter-i Dervîşân adlı eserin incelenmesi. |
| 12 | Matbu divan metinlerinin okunması. | |
| 13 | Matbu tezkire metinlerinin okunması. | Kınalızâde Hasan Çelebi ve Fatin Tezkiresi’nin incelenmesi. |
| 14 | Matbu tezkire metinlerinin okunması. | Kınalızâde Hasan Çelebi ve Fatin Tezkiresi’nin incelenmesi. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Süleymaniye Kütüphanesi’nden belli başlı manzum ve mensur metinlere ait yazma nüsha örnekleri. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Farklı yüzyıllara ait manzum ve mensur Ta‘lik, Nesih ve Rik‘a el yazması, taş basma veya matbu metinlerini okur. | ||||||||||||||||||
| 2 | Yazma divan ve tezkire metinlerini okur, kendine has özellikleri ile problemlerini ve çözüm yollarını bilir. | ||||||||||||||||||
| 3 | Taş basma veya matbu metinleri okur, kendine has özellikleri ile problemlerini ve çözüm yollarını bilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Ödev | 2 | 10 | 20 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 153 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||