| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Halk ve Divan Şiiri Müşterekleri | TED 624 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BAYRAM ALİ KAYA |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk edebiyatının iki önemli kolu olan Halk ve Divan şiirleri arasında büyük oranda benzer ve ortak yanlar bulunduğuna, belli başlı şairler ve eserlerinden hareketle dikkat çekilmesi. |
| Dersin İçeriği | Türk Halk şiiri ve Klasik Türk edebiyatımızın şairleri ve şiirleri. Bu şiirlerin ortak özellikleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Halk şiiri ve Divan şiiri metinlerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 2 | Halk şiiri ve Divan şiiri unsurlarını anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 3 | Halk ve Divan şiiri metinlerini yorumlar. | Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, |
| 4 | Halk şiiri ve Divan şiiri metinlerini karşılaştırır. | Bireysel Çalışma, | Ödev, |
| 5 | Halk şiiri ve Divan şiirinin benzer ve ortak yanları ile ilgili bilgisini geliştirir. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
| 6 | Halk şiiri ve Divan şiirinin müşterekleri ile ilgili hüküm verir. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Halk şiirinin kaynakları, halk şairinin dünyası, hayata ve sanata bakışı | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
| 2 | Divan şiirinin kaynakları, divan şairinin dünyası, hayata ve sanata bakışı | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
| 3 | Halk şiirinde yer verilen divan şiiri nazım şekil ve türleri | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
| 4 | Divan şiirinde yer verilen halk şiiri nazım şekil ve türleri | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
| 5 | Halk şairlerinin aruz veznine karşı tavırları ve aruzla şiir yazan bazı halk şairleri | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
| 6 | Divan şairlerinin hece veznine karşı tavırları ve heceyle şiir yazan bazı divan şairleri | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
| 7 | Halk ve divan şiirinin dili | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
| 8 | Halk ve Divan şiirinin bazı ortak mazmunları: saç, göz, dudak vb | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Halk ve Divan şiirinin bazı ortak temaları: aşk | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
| 11 | Halk ve Divan şiirinde âşığın ve sevgilinin özellikleri, rakip tipi | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
| 12 | Halk ve divan şiirinde ölüm, ölümsüzlük | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
| 13 | Halk ve divan şiirinde tabiat | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
| 14 | Halk edebiyatı ve halk bilimi çalışmalarında bir kaynak olarak Divan şiiri | Prof. Dr. Cemal Kurnaz´ın "Türküden Gazele, Halk ve Divan Şiirinin Müşterekleri Üzerine Bir Deneme" adlı kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri okunmalı. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1) Prof. Dr. Âmil Çelebioğlu; Karacaoğlan'da Divan Şiiri Husûsiyetleri Türk Folk Araştırmalrı, Ankara 1984. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Halk şiiri ve Divan şiiri metinlerini sıralar. | |||||||||
| 2 | Halk şiiri ve Divan şiiri unsurlarını anlatır. | |||||||||
| 3 | Halk ve Divan şiiri metinlerini yorumlar. | |||||||||
| 4 | Halk şiiri ve Divan şiiri metinlerini karşılaştırır. | |||||||||
| 5 | Halk şiiri ve Divan şiirinin benzer ve ortak yanları ile ilgili bilgisini geliştirir. | |||||||||
| 6 | Halk şiiri ve Divan şiirinin müşterekleri ile ilgili hüküm verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 143 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||