Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Arıtma Çamurlarının Tarımda Kullanılması CEM 604 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAİM ÖZDEMİR
Dersi Verenler Prof.Dr. SAİM ÖZDEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Arıtma çamuları ve bunların işlenmesi ile elde edilen gübre ve toprak ıslah edici malzemelerin, çevresel riskler ve konu ile ilgili yönetmelikleri göz önünde bulundurarak, sürdürülebilir bir şekilde arazide kullanımı ve geri kazanımının tanıtılması.
Dersin İçeriği Toprak profilinin tanımlanması, toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri. Kirleticilerin toprakta dönüşüm ve taşınımı. Arıtma çamurlarının sınıflandırılması ve özellikleri. Arıtma çamurlarının uygulanabileceği bölgeler, topraklar ve bitkiler. Bitki beslenmesi için gerekli elementler, bitki fizyolojisini olumsuz etkileyen mineraller. Çamur uygulama yöntemleri ve yönetmelikler.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Arıtma çamurlarının bertarafında çevreye duyarlı alternatif bertaraf yöntemlerini tanımlayabilme Anlatım, Sınav, Ödev,
2 Tarımda değerlendirilecek arıtma çamurlarının kalite kriterlerini tanımlayabilme Anlatım, Deney / Laboratuvar, Sınav, Performans Görevi,
3 Arıtma çamurlarının uygulanacağı bölgeleri ve bitkileri tanımlayabilme Anlatım, Örnek Olay, Sınav, Performans Görevi,
4 Arıtma çamurlarının tarımsal arazide bertarafında risk unsurlarını tanımlayabilme ve bunları giderebilme Anlatım, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Türkiye, AB ve dünyada arıtma çamurları ile ilgili yönetmelikleri yorumlayabilme Anlatım, Sınav, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Toprak profilinin yapısı fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri
2 Bitki beslenmesinde gerekli makro ve iz elementler ve fonksiyonları
3 Tarımda değerlendirilecek arıtma çamurlarının kalite kriterleri
4 Endüstriyel ve evsel arıtma çamurlarının bileşimleri, laboratuarda uygulamalı analiz yöntemleri
5 Arıtma çamurlarının uygulanabileceği bölgeler, bitkiler ve topraklar
6 Çamurların topraklara veriliş zaman, yöntem ve sıklıkları; agronomik yük ve ağır metal yüklerinin hesaplanması
7 Çamurlarda ağır metal ve organik mikro kirleticilerin toprakta tutulması, taşınması ve transformasyonu
8 Arıtma çamurlarında bulunan kirleticilerin toprak canlıları, bitkiler ve insanlara geçişi ve potansiyel zararları
9 Türkiye, AB ve dünyada arıtma çamurları ile ilgili yönetmelikler
10 Ara Sınav
11 Arıtma çamurlarına gelen kirlilik kaynakları ve bunların azaltılabilirliği ile ilgili bilimsel makalelerin irdelenmesi
12 Bitki örneklerinde ağır metal analiz yöntemleri
13 Konuyla ilgili seminer sunumu
14 Konuyla ilgili seminer sunumu
Kaynaklar
Ders Notu Arıtma Çamurlarının Tarımsal amaçlı Kullanımı. Ders Notu.
Ders Kaynakları 2. Kocasoy, G., 1994. Atıksu arıtma çamuru ve katı atık ve kompost örneklerinin analiz yöntemleri. Boğaziçi Üniversitesi.
3. Manser, A.G.R., Keeling, A.A., 1996. Practical Hand Book of Processing and Recycling Municipal Waste. Lewis Publisher.
4. McFarland, M.J., 2000. Biosolids Engineering. McGrow-Hill.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 14 28
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6