| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Fizikçiler İçin Grup Teorisi II | FIZ 613 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜSEYİN YASİN UZUNOK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Özel rölativite teorisinde önemli bir yere sahip Lorentz ve Poincare gruplarını incelemek; integrallenebilir sistemlerde geniş bir uygulama alanına sahip kuantum grupları hakkında fikir vermek. |
| Dersin İçeriği | Basit Lie Grupları, Killing form, Dynkin diyagramları, İstisnai Gruplar, Lorentz ve Poincare grupları, Ayar Dönüşümleri, Kuantum grupları, Matris Kuantum Grupları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Verilen bir grup için Dykin diyagramını çizer. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 2 | İstisnai grupları örneklerle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Lorentz dönüşümlerini yazar, Lorentz grubunu tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 4 | U(1) ve QED arasındaki ilişkiyi açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Poincare grubu için Lie cebirini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Kuantum matris gruplarını çeşitli örneklerle tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Basit Lie Grupları, Killing Form | [1] Sayfa 167-172 |
| 2 | Köklerin Özellikleri, Kök Vektörler | [1] Sayfa 172-180 |
| 3 | Dynkin Diyagramları | [1] Sayfa 180-188 |
| 4 | İstisnai Gruplar | [1] Sayfa 188-196 |
| 5 | Lorentz Dönüşümleri, Dört Vektör Notasyonu, SO(3,1) Grubu | [1] Sayfa 198-208 |
| 6 | Poincare Grubu | [1] Sayfa 208-216 |
| 7 | Ayar Dönüşümleri | [1] Sayfa 225-240 |
| 8 | U(1) ve QED, SU(3) ve QCD | [1] Sayfa 240-248 |
| 9 | Arasınav | |
| 10 | Kuantum Grupları | [2] Sayfa 1-14 |
| 11 | Birimsel Kuantum Grupları | [2] Sayfa 15-25 |
| 12 | q-Bozon İşlemcileri | [2] Sayfa 25-43 |
| 13 | q-sayıları, q-fonksiyonları | [2] Sayfa 55-70 |
| 14 | Matris Kuantum Grupları, Kuantum Düzlemi | [2] Sayfa 115-124 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Jones H.F., Groups, Representations and Physics, CRC Press, 1998 [2] Biedenharn L.C., Lohe M.A., Quantum Group Symmetry and q-Tensor Algebras, World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd., 1995 |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans ve Doktora eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
| 2 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
| 3 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | X | |||||
| 4 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
| 5 | Öğrencinin lisans ve lisansüstü çalışmalarından kazandığı bilgi ve deneyimlerini kullanarak bilimsel bir yayın hazırlayabilme. | ||||||
| 6 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeleme ve çözümleme becerisi. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Verilen bir grup için Dykin diyagramını çizer. | ||||||
| 2 | İstisnai grupları örneklerle açıklar. | ||||||
| 3 | Lorentz dönüşümlerini yazar, Lorentz grubunu tanımlar. | ||||||
| 4 | U(1) ve QED arasındaki ilişkiyi açıklar. | ||||||
| 5 | Poincare grubu için Lie cebirini ifade eder. | ||||||
| 6 | Kuantum matris gruplarını çeşitli örneklerle tanımlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||