| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Açısal Momentumun Kuantum Teorisi | FIZ 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 8 |
| Ön Koşul Dersleri | İleri Kuantum Mekaniği I |
| Önerilen Seçmeli Dersler | İleri Atom ve Molekül Fiziği I İleri Atom Fiziğinden Seçme Konular |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LEYLA ÖZDEMİR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Açısal momentum operatörleri ve matris elemanları hakkında bilgiler vermek. |
| Dersin İçeriği | Bazı atomik özellikler, çok elektronlu atomlarda açısal problemler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Açısal momentum operatörlerini, özdeğerlerini ve özfonksiyonlarını kuantum mekaniksel olarak yorumlar. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Hidrojen atomunu kuantum mekaniksel olarak inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Vektör-açısal momentum komütasyon bağıntılarını inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Tensör bağıntılarını ve matris elemanlarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Atomik elektornlar ve çekirdek arasındaki etkileşmeleri anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| 6 | LS ve jj çiftlenimlerinde eşdeğer operatörleri yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kuantum mekaniksel tanımlamalar ve notasyonlar(özet) | [1] Sayfa 1-10 |
| 2 | Lineer operatörler ve matris cebiri | [1] Sayfa 13-20 |
| 3 | Özfonksiyonlar, özdeğerler ve ortonormal setler | [1] Sayfa 20-30 |
| 4 | Komütasyon kuralları ve açısal momentum ve eksenlarin dönmesi | [1] Sayfa 30-42 |
| 5 | M, L ve Lznin matris elemanları | [1] Sayfa 43-50 |
| 6 | Pauli spin operatörleri | [1] Sayfa 51-56 |
| 7 | Skaler, vektör ve tensörlerin matris elemanları | [1] Sayfa 57-62 |
| 8 | Tensör bağıntıları ve matris elemanları | [1] Sayfa 63-70 |
| 9 | Çekirdek momentleri ve geçiş olasılıkları | [1] Sayfa 71-80 |
| 10 | Ara Sınavı | |
| 11 | Manyetik alanla çekirdek manyetik momentlerin etkileşimi | [1] Sayfa 81-90 |
| 12 | Atomik elektronların çekirdek ile manyetik etkileşmeleri | [1] Sayfa 91-100 |
| 13 | Bir ve iki bileşenli sistem için Lande g faktörleri | [1] Sayfa 101-109 |
| 14 | LS ve jj çiftlenim hallerinde eşdeğer operatörler | [1] Sayfa110-115 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. D. A. Varshalovich, Quantum Theory of Angular Momentum, World Scientific Pub., 1988 |
| Ders Kaynakları | 2. E. Feenbeg , G. Edward, Notes on the Quantum of Angular Momentum, dover Pub., 1996 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans ve Doktora eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
| 2 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
| 3 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | X | |||||
| 4 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
| 5 | Öğrencinin lisans ve lisansüstü çalışmalarından kazandığı bilgi ve deneyimlerini kullanarak bilimsel bir yayın hazırlayabilme. | ||||||
| 6 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeleme ve çözümleme becerisi. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Açısal momentum operatörlerini, özdeğerlerini ve özfonksiyonlarını kuantum mekaniksel olarak yorumlar. | ||||||
| 2 | Hidrojen atomunu kuantum mekaniksel olarak inceler. | ||||||
| 3 | Vektör-açısal momentum komütasyon bağıntılarını inceler. | ||||||
| 4 | Tensör bağıntılarını ve matris elemanlarını öğrenir. | ||||||
| 5 | Atomik elektornlar ve çekirdek arasındaki etkileşmeleri anlar. | ||||||
| 6 | LS ve jj çiftlenimlerinde eşdeğer operatörleri yorumlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Kısa Sınav | 2 | 20 | 40 |
| Ödev | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 207 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 8 | ||